ترامپ روز جمعه درباره توافق هسته‌ای ایران سخنرانی می‌کند

ترامپ روز جمعه درباره توافق هسته‌ای ایران سخنرانی می‌کند
پنج‌شنبه 20 مهر 1396 - 08:14

به گفته برخی قانون‌گذاران، انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه تصمیم خود را درباره توافق هسته‌ای ایران در قالب یک سخنرانی اعلام کند.

العالم _ آمریکا

به نقل از وبسایت شبکه ای‌بی‍سی نیوز؛ "اچ آر مکمستر،" مشاور امنیت ملی کاخ سفید عصر روز چهارشنبه (به وقت آمریکا) به کنگره رفت تا درباره تصمیم آتی دولت در خصوص توافق هسته‌ای ایران به قانون‌گذاران ارشد توضیح دهد.

"مایک مک‌کال،" عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت تگزاس و رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس درباره سخنرانی روز جمعه دونالد ترامپ در خصوص برجام با خبرنگاران سخن گفت.

همچنین به گفته یکی از دستیاران اعضای کنگره، رکس تیلرسون – وزیر امور خارجه آمریکا – درباره طرح‌های دولت در خصوص این توافق با قانون‌گذاران ارشد سخن گفته و با سناتور "بن کاردین،" عضو دموکرات سنا از ایالت مریلند دیدار داشته است.

انتظار می‌رود ترامپ در این سخنرانی توافق هستهای ایران را تأیید نکند و بگوید برجام دیگر برای منافع امنیت ملی آمریکا سودمند نیست. این تصمیم به کنگره 60 روز مهلت می‌دهد تا تحریم‌های ایران را دوباره وضع کند. وضع این تحریم‌ها در سال 2015 و به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای معلق شده بود.

ترامپ همچنین می‌تواند از کنگره بخواهد تحریم‌های غیر هسته‌ای دیگری را درباره ایران وضع کند. برای مثال، این تحریم‌ها می‌تواند در خصوص برنامه موشک‌های بالستیک ایران اعمال شود؛ تحریم‌هایی که به معنای پایان مشارکت آمریکا در برجام نخواهد بود. وی همچنین می‌تواند از قانون‌گذاران بخواهد قانونی که رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌سازد هر 90 روز تعهد ایران را به برجام تأیید کند، اصلاح کنند.

اعضای ارشد تیم امنیت ملی ترامپ – از جمله جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا – گفته‌اند ایران به لحاظ فنی به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. حتی جمهوری‌خواهانی که در ابتدا از برجام انتقاد می‌کردند از دولت آمریکا خواسته‌اند برای اجرای آن کوشش کند.

پربیننده ترین خبرها