پوتین دستور خروج نیروهای روسی از سوریه را صادر کرد

پوتین دستور خروج نیروهای روسی از سوریه را صادر کرد
دوشنبه 20 آذر 1396 - 14:14

رییس‌جمهوری روسیه دستور خروج نیروهای کشورش از سوریه را صادر کرد.

العالم- سوریه 

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که کشورش از روز سه شنبه خروج نیروهای اصلی خود را از سوریه آغاز خواهد کرد.

وی در یک نشست با حضور وزرای دفاع و امور خارجه این کشور خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم مسئولیتی که به نیروهای مسلح و وزارت دفاع سپرده شده بود، به طور کلی به اهداف مورد نظر دست یافته و بنابراین من به وزارت دفاع‌ دستور می‌دهم که فرایند خروج بخش اصلی نیروهای ما در جمهوری عربی سوریه از روز سه شنبه آغاز شود.

رییس جمهوری روسیه تصریح کرد: نیروهای سوری با مشارکت ارتش روسیه توانسته‌اند به موفقیت‌هایی اساسی در مقابله با تروریسم بین‌المللی دست یابند و از بسیاری جهات ابتکار عمل را در اختیار گرفته‌اند.

در همین حال، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در این نشست خاطرنشان کرد: در مبارزه با تروریسم نقطه عطف بسیار مهمی وجود داشته است.

وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که نیروهای روسی بیش از 2000 تروریست را در سوریه کشته‌اند که 17 تن آنها از سرکردگان گروه‌های تروریستی هستند که از خاک روسیه وارد سوریه‌ شده بودند.

شویگو تاکید کرد که نیروهای سوری مورد حمایت نیروی هوایی روسیه توانستند از آغاز عملیات 400 شهر و روستای سوریه را آزاد کنند و بیش از 10 هزار کیلومتر از خاک سوریه را تحت تسلط خود در آورند.

وی افزود: نیروهای هوایی روسیه در چارچوب عملیاتش از 30 سپتامبر سال 2015 بیش از 9000 سورتی پرواز داشته‌اند و نیروهای روسی توانستند مانع قاچاق نفت توسط تروریست‌ها یا نابودی آن به شکل کامل در برخی مناطق و نیز مانع از حمایت مالی از تروریست‌ها و انتقال سلاح به آنها شوند.

شویگو تاکید کرد: نیروی هوایی روسیه حدود 209 تاسیسات تولید نفت و بیش از 2000 کامیون حامل تولیدات نفتی را نابود کرد.

وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که نظامیان روسی تعهد گروه‌ها به آتش‌بس را پیگیری کرده و از طریق پهپادها و تجهیزات اطلاعاتی دیگر و تصاویر ماهواره‌ای این کار را می‌کنند.

رییس‌جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که تصمیم وی برای خروج نیروهای روسی از سوریه تمامی جناح‌ها را تشویق کند که به سمت حل بحران در این کشور با استفاده از راهکاری مسالمت‌آمیز حرکت کنند.

پوتین اعلام کرد: من از وزارت امور خارجه خواسته‌ام که مشارکت روسیه در سازماندهی فرایند صلح و حرکت به سمت حل بحران سوریه را افزایش دهد.

با این حال، حضور نظامی روسیه در سوریه همچنان ادامه خواهد داشت و ضرب‌الاجل خروج کامل نیروهای روسی هنوز از سوی کرملین تعیین نشده است. در همین راستا، رییس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که بخشی از نیروهای این کشور در پایگاه هوایی لاذقیه باقی خواهند ماند.

وی ادامه داد:‌ پایگاه‌های عملیاتی ما از جمله پایگاه طرطوس و حمیمیم به طور عادی به عملیات خود ادامه خواهند داد. آن‌ها باید از خاک و حریم دریایی و هوایی ما حفاظت کنند.

پوتین افزود: بخشی از نیروهای نظامی ما که از قبل هم طی سال‌های گذشته در سوریه فعالیت داشته‌اند، در شرایط کنونی نیز به ایفای نقش مهم خود در رصد برقراری آتش‌بس و ایجاد شرایط پیشبرد فرایند صلح ادامه خواهد داد.

به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روسیه این تصمیم خود را به اطلاع بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه رسانده است. براساس بیانیه‌ای که از سوی دفتر اسد صادر شد، کرملین به دمشق تعهد داده که حمایت خود را در زمینه مقابله با تروریسم ادامه خواهد داد.

پوتین و اسد در گفت‌وگویی تلفنی اعلام کرده‌اند که آتش‌بس اخیر به کاهش قابل توجه خونریزی‌ها در سوریه منجر شده و اوضاع را در این کشور بهتر کرده است.

در این تماس تلفنی، دو طرف ضمن تبادل نظر درباره اجرای آتش‌س در سوریه گفته‌اند که این اقدام در راستای بهبود اوضاع کاملا مفید بوده است. اسد ابراز امیدواری کرده که مذاکرات صلح در ژنو به نتایجی ملموس منتهی شود.

رییس‌جمهوری سوریه در این تماس تلفنی بر اهمیت نیاز به فرایندی سیاسی در کشورش نیز تاکید کرده است.

جان کربی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در واکنش به صدور فرمان خروج نیروهای روسی از سوریه گفت که گزارش‌های مربوطه در حال بررسی است.

وی در کنفرانس مطبوعاتی خود اظهار کرد: من تا پیش از آغاز این کنفرانس مطبوعاتی گزارش‌های مربوط به دستور پوتین را ندیده‌ام و تا زمانی که ارزیابی های لازم صورت نگیرد، نمی‌توانم در این باره اظهار نظری داشته باشم.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها