بیانیه پایانی نشست اضطراری سران «سازمان همکاری اسلامی» درباره قدس

بیانیه پایانی نشست اضطراری سران «سازمان همکاری اسلامی» درباره قدس
چهارشنبه 22 آذر 1396 - 17:02

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی با اعلام قدس شرقی به پایتختی فلسطین، به کار خود پایان داد.

العالم - در بیانیه نهایی این نشست همچنین عنوان شد: 'از جامعه جهانی می خواهیم قدس شرقی را به عنوان پایتخت اشغالی دولت فلسطین به رسمیت بشناسد.'
کشورهای شرکت کننده در این نشست همچنین اعلام کردند که 'تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در خصوص شناسایی قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی و نیز انتقال سفارت آمریکا به این شهر مقدس اسلامی را نپذیرفته و آن را به شدت محکوم می‌کنیم.'
کشورهای شرکت کننده در این نشست همچنین اعلام کردند: در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم آمریکا در مورد قدس اقدامی نکند، این پرونده را به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم برد.
به گزارش ایرنا، این نشست امروز با حضور مقامات و سران 57 کشور اسلامی در شهر استانبول ترکیه برای بررسی وضعیت قدس برگزار شد.
در این نشست، علاوه بر رییس جمهوری ایران، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، الهام علی اوف رییس جمهوری آذربایجان، محمداشرف غنی رییس جمهوری افغانستان، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، عبدالله دوم پادشاه اردن، حاضر شده و به سخنرانی پرداختند.
در این نشست، سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ضمن سخنرانی در دفاع از قدس، آخرین مواضع کشور خود را در خصوص اقدام رییس جمهوری آمریکا در خصوص شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و نیز انتقال سفارت آن کشور به قدس شریف اعلام کردند.
روز گذشته کارشناسان ارشد کشورهای سازمان همکاری اسلامی پیش نویس بیانیه این نشست را تنظیم کردند و این بیانیه در نشست وزرای امور خارجه صبح امروز چهارشنبه در سالن لطفی کردار استانبول برگزار و نهایی شد.
هیات رسمی جمهوری اسلامی ایران به ریاست حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و دکتر محمدجواد ظریف دیشب جهت شرکت در این نشست فوق العاده وارد استانبول شد.
در این نشست مقامات 57 کشور و در سطح روسای جمهوری و نخست وزیران بیش از 20 کشور اسلامی از جمله ایران، فلسطین، اردن، قطر، پاکستان، کویت، اندونزی، مالزی، آذربایجان، لیبی، سومالی، سودان، لبنان، گینه، افغانستان، بنگلادش، توگو، عمان و یمن شرکت کردند.
کشورهای مصر، بحرین و امارات متحده عربی در سطح وزیر خارجه در نشست حضور یافت و عربستان سعودی نیز وزیر امور اسلامی خود را برای حضور در نشست اعزام کرد.
بنا به دعوت ریاست سازمان همکاری اسلامی، نماینده بخش ترک نشین قبرس و نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا و هیاتی از روسیه، آفریقای مرکزی، تایلند و بوسنی و هرزگوین به عنوان میهمان در این اجلاس حضور یافتند.

پربیننده ترین خبرها