رئیس جمهوری ترکیه در نشست خبری مشترک با «محمود عباس»:

اسرائیل با غصب سرزمین فلسطین در حال گسترش است / باید میانجی جدید جایگزین آمریکا در فرایند صلح شود

اسرائیل با غصب سرزمین فلسطین در حال گسترش است / باید میانجی جدید جایگزین آمریکا در فرایند صلح شود
چهارشنبه 22 آذر 1396 - 18:15

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ما از همه کشورها خواسته ایم فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل با پایتختی قدس به رسمیت بشناسند.

العالم - ترکیه

رجب طیب اردوغان در نشست خبری مشترک با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان پس از بیانیه پایانی نشست اضطراری همکاری اسلامی در استانبول، تاکید کرد زمانی که آمریکا از یک طرف خاص (اسرائیل) جانبداری می‌کند، دیگر نمی‌تواند نقش میانجی در فرایند صلح داشته باشد و این فرایند دیگر پایان یافته است.»

وی با بیان اینکه به دنبال میانجی دیگری در فرایند صلح می‌گردند، افزود: «قدس خط قرمز است. علی‌رغم تمام هشدارها، رئیس‌جمهور آمریکا بیانیه‌اش را خلاف قانون و خلاف اخلاقیات درباره قدس اعلام کرد. این تصمیم پوچ و بی‌اعتبار است و هیچ تاثیری بر ما ندارد.»

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه تصمیم آمریکا درباره قدس، نقض حقوق مردم فلسطین است، گفت: «اسرائیل نیز به شهرک‌سازی و توسعه خود، به بهای اشغال اراضی فلسطینیان ادامه می‌دهد.»

اردوغان تاکید کرد: اسرائیل با غصب سرزمین فلسطین در حال گسترش است و این روند غیرعادلانه است، چرا که فلسطینیان ساکنان اصلی این سرزمین هستند، امکان ندارد ساکنان قدس را به دست رژیمی جنایت کار رها کنیم

رئیس جمهوری ترکیه افزود: ترامپ از رژیمی اشغالگر و شکنجه گر حمایت می کند،  اسرائیل با وجود تمام قطعنامه های بین المللی، به سیاست شهرک سازی غیرقانونی و غیرمشروع خود ادامه می دهد.

اردوغان تصریح کرد: ما حمایت خود را از مساله فلسطین ادامه می دهیم و خواستار حفظ هویت شهر قدس در چارچوب قطعنامه های سازمان ملل متحد هستیم، ما خواستار ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در سرزمین های 1967 هستیم و از آن نخواهیم گذشت

رئیس جمهوری ترکیه در این نشست خبری ادامه داد: تصمیم آمریکا همه مقدسات اسلامی و مسیحی را هدف قرار داده است و با این طرح تحریک آمیز مشروعیت بخشیدن به اشغالگری را در سر دارد

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعات پایانی روز چهارشنبه ضمن به رسمیت شناختن قدس به پایتختی اسرائیل، دستور انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس را امضا کرد.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» روز پنجشنبه ضمن دعوت به تظاهرات در سراسر فلسطین اشغالی، جمعه را آغاز انتفاضه چهارم و روز خشم اعلام کرد.

همچنین در اقدامی کم‌سابقه چهارده عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله انگلیس، فرانسه و روسیه، در جلسه که ساعات پایانی روز جمعه برگزار شد، ضمن انتقاد شدید از اعلام شدن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی توسط آمریکا، گفتند سفارتخانه‌هایشان را از تل‌آویو منتقل نمی‌کنند.

پربیننده ترین خبرها