ظریف: ایران علیه ادعای موشکیِ آمریکا شکایت می‌کند

ظریف: ایران علیه ادعای موشکیِ آمریکا شکایت می‌کند
يکشنبه 26 آذر 1396 - 10:13

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت که ایران ادعای نیکی هیلی نماینده دائمی آمریکا مبنی بر تحویل تسلیحات ایرانی به انصار الله یمن را به سازمان ملل ارجاع خواهد داد.

العالم - ایران / سیاسی

وزیر خارجه در پیامی (ایمیل) به خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت: طرف ایرانی علیه ادعای مطرح شده ازسوی آمریکا در مورد تحویل تسلیحات به یمن به سازمان ملل شکایت می کند.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل طی روزهای اخیر با نشان دادن قطعاتی از موشک های شلیک شده به عربستان سعودی ادعا کرد که ایران موشک در اختیار یمنی ها قرار داده است.

اسپوتنیک نوشت: هیلی روز پنجشنبه قطعاتی از یک موشک ساخت ایران نشان داد و گفت که این موشک توسط نیروهای انصارالله در یمن به سوی فرودگاه ریاض پرتاب شده است.
رسانه روسی افزود: اما بر اساس گزارش سازمان ملل، این نهاد هنوز به نتیجه قطعی در مورد موشک پرتاب شده نرسیده است.

در گزارش سازمان ملل گفته شده است که پس از دریافت اطلاعات در مورد تحویل موشک های بالستیکی ایران و اجزای آن یا فناوری مرتبط به حوثی ها، دفتر سازمان ملل قطعات موشک های بالستیکی پرتاب شده به عربستان در روزهای 22 ماه جولای و 4 نوامبر 2017 را بررسی کرد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به ادعای بی اساس هیلی گفت: آمریکا برای سر پوش گذاشتن بر حضور خود در منطقه و اقداماتی که می تواند جنایت جنگی محسوب شود اتهامات بی‌پایه‌ای را با نشان دادن یک تکه آهن علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند.

ظریف در حاشیه همایش تخصصی انعکاس موازین حقوق بشر در قوانین کیفری ایران در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در اینکه صحبت‌های خانم هیلی هیچ مستنداتی نداشت شکی نیست و حتی برای غربی‌ها هم در این خصوص قانع کننده نبوده است .

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد:اهداف این صحبت ها بیشتر برای به فراموشی سپردن حضور آمریکا در جنایاتی است که در منطقه ما بخصوص در یمن صورت می‌گیرد و همین طور به فراموشی سپردن حرکت بسیار خطرناک واشنگتن و ترامپ در رابطه با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و پشت پا زدن به آن ادعاهایی بود که در زمینه حقوق مردم فلسطین داشتند.

ظریف یادآورشد:این حرکت را همه دنیا چه در داخل آمریکا، چه در خارج ایالات متحده و حتی بعضی از طرفداران صهیونیست‌ها به عنوان حرکتی خطرناک محکوم کردند.

وی یادآور شد:در دو روز گذشته خبری منتشر شده که موسسات مطالعاتی آمریکایی تأیید کردند که سلاح‌های آمریکا و عربستان در دست داعش بوده و داعشی‌ها از این سلاح‌ها استفاده می‌کردند.

ظریف ادامه داد: حالا کشوری که خود بمب‌های خوشه‌ای در اختیار دولت عربستان گذاشته و این بمب‌ها کودکان و پیرمردان یمنی را نابود کرده و کشوری که از محاصره یمن توسط توسط رژیم سعودی حمایت کرده چنین ادعاهایی را مطرح می کند.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان ، این در حالی است که محاصره یمن باعث بدترین وضعیت قحطی و گرسنگی و شیوع بیماری ها در این کشور شده است،به طوری که 700 هزار مورد ابتلا به وبا در یمن شناسایی شده است.

ظریف تصریح کرد:آمریکا برای سر پوش گذاشتن بر حضور خود در اقداماتی که اکثرا می تواند جنایت جنگی محسوب شود اتهامات بی‌پایه‌ای را با نشان دادن یک تکه آهن علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند کما اینکه گروه رسیدگی سازمان ملل اعلام کرد در موشک‌هایی که در یمن دیده اند قطعات ساخت آمریکا هم وجود داشته است.

آمریکا و انگلیس در سال های اخیر میلیاردها دلار سلاح ازجمله تسلیحات ممنوعه همچون بمب خوشه ای به عربستان فروخته اند که برای کشتار مردم مظلوم و بیگناه یمن بکار گرفته شده است.

افکار عمومی جهانی به ویژه سازمان های دیده بان حقوق بشر در مقابل این همه جنایت سکوت کرده و حتی رژیم آل سعود در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز عضویت دارد!

ایرنا

پربیننده ترین خبرها