مسکو اعلام کرد؛

کشف شواهد جدید از تولید گازهای سمی توسط «جیش‌الاسلام» در سوریه

کشف شواهد جدید از تولید گازهای سمی توسط «جیش‌الاسلام» در سوریه
جمعه 31 فروردين 1397 - 18:50

می‌گوید به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهند گروه تروریستی جیش‌الاسلام اقدام به تولید سلاح‌های شیمیایی در سورارتش روسیهیه کرده است.

العالم _ سوریه

 وزیر دفاع روسیه روز جمعه گفت حملات موشکی کشورهای غربی به سوریه باعث ایجاد ثبات در این کشور نشد. 

به نوشته «اسپوتنیک»، «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه در دیدار با «استفان دی‌میستورا»، نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفت: «تمایل دارم تأکید کنم این حملات هوایی در نامناسب‌ترین و ناخوشایندترین لحظه اتفاق افتادند- یعنی زمانی که ما تنها دو روز با تکمیل عملیات غوطه شرقی فاصله داشتیم.»

شویگو تأکید کرد حملات موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه باعث ایجاد ثبات در سوریه نشد. 

در همین حال ارتش روسیه روز جمعه گفت مشخص شده گروه‌های مسلح در سوریه مقادیر زیادی ماده «هگزامین» که از آن برای تولید تسلیحات شیمیایی استفاده می‌شود در اختیار داشته‌اند.

یک مقام ارتش روسیه گفت: «در جریان بررسی یک آزمایشگاه شیمیایی، مقادیر زیادی هگزامین کشف شد. این موضوع نشانه دیگری از تولید سلاح‌های شیمیایی توسط گروه‌های مسلح است.»

خبرگزاری اسپوتنیک نوشته این ماده شاهد دیگری بر این است که تروریست‌های جیش‌الاسلام در حال ساخت گازهای سمی در شهر «دوما» بوده‌اند. 

در پی پیشروی ارتش سوریه در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق، شنبه شب 18 فروردین‌ماه (7 آوریل) معارضان سوری مدعی وقوع حمله شیمیایی در این منطقه شدند.

کشورهای غربی بدون انجام تحقیقات مدعی شدند که دولت سوریه عامل انجام این حمله ادعایی بوده است.

آمریکا، انگلیس و فرانسه بامداد شنبه (25 فروردین‌ماه/ 14 آوریل) اهدافی در سوریه را به همین بهانه هدف حمله قرار دادند. این حمله قبل از انجام تحقیقات توسط کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی انجام شد. 

سوریه و روسیه ادعاهای مطرح شده درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی در دوما را رد کرده‌اند. 

ادعاها علیه دمشق در حالی مطرح می‌شوند که دولت سوریه در سال 2013 با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها