اولین جلسه پارلمان جدید لبنان؛

نبیه بری با 98 رای مثبت رییس پارلمان شد/ انتخاب ایلی الفرزلی به عنوان معاون رییس پارلمان لبنان

چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 14:12

پس از مشخص شدن تکلیف کرسی‌های پارلمان جدید لبنان، ‌اولین جلسه این نهاد امروز (چهارشنبه) آغاز شد.

العالم _ لبنان

پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام انتخابات لبنان بر اساس نظام تناسبی در 6 ماه می 2018 (16 اردیبهشت 97) برگزار و تکلیف 128 کرسی پارلمان این کشور معلوم شد؛ پارلمان جدید امروز (چهارشنبه/23 می) اولین جلسه خود را آغاز کرد.  

ریاست جلسه امروز پارلمان را «میشل المر» (86 ساله) مسن‌ترین نماینده بر عهده دارد. دو نماینده از کم سن‌ترین نمایندگان یعنی «سامی فتفت» (29 ساله) و «طونی فرنجیه» (31 ساله) به عنوان معاونان میشل المر در این جلسه هستند.

«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان، طبق تشریفات، پیش از شروع جلسه به منزل میشل المر رفت و او را تا پارلمان همراهی کرد.

قرار است در جلسه امروز رئیس پارلمان جدید انتخاب شود و گمانه‌زنی‌های رسانه‌های مختلف لبنان حالی از آن است که نبیه بری با آرای  بالا، بار دیگر این پست را نصیب خود خواهد کرد.

 

***

جلسه امروز با سخنرانی میشل المر آغاز شد و وی در ابتدا از نبیه بری به خاطر اینکه 26 سال ریاست پارلمان را به دوش داشته، قدردانی کرد و افزود: بری بر وحدت لبنان و همزیستی اصرار دارد و مانع از فتنه و تفرقه شده است.

وی ادامه داد: باید در راستای نجات لبنان از بحران‌ها تلاش کنیم و زندگی کریمانه و امنیت و ثبات را برای لبنانی‌ها محقق کنیم.  

پس از سخنرانی المر، نمایندگان آرای خود برای انتخاب رئیس پارلمان را به صندوق انداختند و نام هر نماینده‌ای که رأی خود را به صندوق انداخت، قرائت شد.

انتخاب نبیه بری به ریاست پارلمان برای ششمین بار

نبیه بری 80 ساله امروز برای بار ششم به صورت متوالی و با 98 رأی به عنوان رئیس پارلمان لبنان انتخاب شد.

 او از سال 1992 یعنی 26 سال است که این پست را در اختیار دارد و دادن لقب «سرسلسله رؤسای پارلمان» به وی صحیح به نظر می‌رسد.

نبیه بری کیست؟

نبیه بریِ شیعه مذهب، متولد 28 ژانویه 1938 در سیرالئون است و ریاست جنبش امل (حرکة أفواج المقاومة اللبنانیة) را نیز بر عهده دارد. او صریح‌اللهجه است و حتی در جلسه‌های عمومی پارلمان و در برابر رسانه‌ها از گفتن عقیده و نظرش دریغ ندارد. بری در سال 1970 به جنبش امل که توسط «امام موسی صدر» تاسیس شده بود، پیوست و 2 سال پس از ربایش امام موسی صدر یعنی در سال 1980 ریاست این جنبش را بر عهده گرفت.

زمانی که نبیه بری متولد شد خانواده وی از جنوب لبنان به سیرالئون مهاجرت کرده بودند و در تجارت الماس فعال بودند. او تحصیلات ابتدایی خود را در لبنان گذراند و در سال 1963 موفق به دریافت مدرک حقوق از دانشگاه لبنان شد.

وی پدر 9 فرزند است و به گفته خودش، هیچ کدام از اعضای خانواده اش در فکر به ارث بردن کارهای سیاسی او یا به تعبیر دیگر وارد شدن به سیاست را ندارند. 

اولین سخنرانی نبیه بری در پارلمان جدید

نبیه بری برای ایراد اولین سخنرانی خود در پارلمان جدید پشت تریبون رفت و  در ابتدا از همه نمایندگان قدردانی کرد. 
 

وی افزود: برگزاری موفق انتخابات، بهترین هدیه به ملت لبنان بود و در راستای حفظ این دستاورد تلاش خواهیم کرد.  بری از ملت لبنان برای مشارکت در انتخابات قدردانی کرد. 

رئیس پارلمان لبنان ادامه داد: انتخاب دوباره من ، مسئولیتم را به مراتب سنگینتر کرده تا حافظ پارلمان و لبنان باشم. 

وی همچنین بر حمایت از فلسطینی‌ها و حق آن در بازگشت به سرزمین خود و ایجاد دولت مستقل با مرکزیت قدس تأکید کرد. بری همچنین ابراز امیدواری کرد جامعه بین‌المللی به رژیم صهیونیستی اجازه ندهد تهدیدکننده صلح بین‌الملل باشد.

رأی‌گیری برای انتخاب معاون رئیس پارلمان

پس از پایان سخنرانی نبیه بری، روند رأی‌گیری برای انتخاب معاون رئیس پارلمان آغاز شد و نمایندگان آرای خود را به صندوق انداختند.

«ایلی الفرزلی»  با 81 رأی به عنوان معاون نبیه بری انتخاب شد.

ایلی الفرزلیِ مسیحی مذهب، در سال 1992 به عنوان نماینده پارلمان لبنان انتخاب شد و تا 2004 منصب معاون رئیس پارلمان را بر عهده داشت. وی در دولت «عمر کرامی» و تا زمانی که این دولت در سال 2005 استعفا داد، وزیر اطلاع‌رسانی بود.

نبیه بری در گفت‌وگو با روزنامه «الجمهوریه» ابراز امیدواری کرده بود ایلی الفرزلی به عنوان معاونش انتخاب شود و درباره دلیل آن گفته بود: وی باتجربه است و می‌تواند در روند فعال‌سازی پارلمان موثر واقع شود.

خبرنگار شبکه خبری العالم گزارش داد که نبیه بری رییس مجلس لبنان پس از پایان رای گیری با سعد الحریری نخست وزیر این کشور دیدار می نماید.

پربیننده ترین خبرها