درخواست سازمان ملل از ائتلاف متجاوز سعودی برای تسریع واردات مواد غذایی به یمن

درخواست سازمان ملل از ائتلاف متجاوز سعودی برای تسریع واردات مواد غذایی به یمن
جمعه 4 خرداد 1397 - 23:21

سازمان ملل از ائتلاف متجاوز به یمن با هدایت عربستان سعودی خواست فرایند واردات مواد غذایی و سوخت به داخل یمن را تسریع کند.

العالم _ یمن

مارک لوکاک هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن روز جمعه از ائتلاف متجاوز به رهبری سعودی که کنترل بنادر یمن را در دست دارد خواست فرایند واردات مواد غذایی و سوخت به داخل این کشور را تسریع کند.

لوکاک هشدار داد ده میلیون یمنی دیگر ممکن است تا پایان سال با خطر گرسنگی روبرو شوند.

پس از سه سال جنگ، یمن به بزرگ ترین بحران انسانی دنیا تبدیل شده است به گونه ای که هشت میلیون و چهارصد هزار نفر به شدت با کمبود مواد غذایی روبرو هستند و ممکن است از گرسنگی بمیرند. 

لوکاک در بیانیه ای که در ژنو قرائت شد گفت: "من در مورد کاهش اخیر واردات مواد غذایی از طریق بنادر دریای سرخ بسیار نگران هستم."

در پایان سال گذشته به مدت چندین هفته ائتلاف سعودی بنادر یمنی را محاصره کرد؛ این مسئله تأثیر شدیدی بر یمن گذاشت که به طور سنتی 90 درصد مواد غذایی خود را وارد می کند.

ائتلاف سعودی به خاطر فشارهای بین المللی محاصره را لغو کرد اما بازرسی کشتی ها را تشدید کرد.

لوکاک گفت واردات مواد غذایی و سوخت به کمتر از میانگین زمان قبل از محاصره رسیده است. "اگر شرایط بهبود پیدا نکند، ده میلیون نفر دیگر تا پایان سال جاری گرفتار خواهند شد."

هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن گفت به خاطر تأخیرهای زیاد ناشی از بازرسی های ائتلاف سعودی، کشتی های تجاری دلسرد شده اند.

سازمان ملل ماه گذشته به منظور تسریع فرایند کمک ها به یمن، کار بازرسی کشتی ها را خود برعهده گرفت.

حدد ده هزار نفر در جنگ یمن کشته شده اند و سه میلیون نفر نیز در داخل کشور آواره گشته اند.

لولاک گفت مواد اساسی مورد نیاز مردم از جمله دارو برای مقابله با بیماری اسهال همچنان در فهرست کالاهایی قرار دارد که واردات آن ممنوع است.

خبرگزاری صداوسیما

پربیننده ترین خبرها