پشت پرده ورود نظامیان ایتالیایی به شرق سوریه چیست؟

پشت پرده ورود نظامیان ایتالیایی به شرق سوریه چیست؟
پنج‌شنبه 24 خرداد 1397 - 16:27

شرق سوریه و مشخصا مناطق تحت سیطره گروه موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک ( قسد ) تحت حمایت آمریکا صحنه ورود نظامیانی از کشورهای مختلف از جمله ایتالیا است.

العالم- سوریه      

خبرگزاری رسمی ترکیه «آناتولی» با اعلام این خبر افزود نظامیان ایتالیایی هفته گذشته وارد شهر الحسکه شدند و عازم جنوب سوریه یعنی دیرالزور شدند.

آناتولی تاکید کرد شمار نظامیان ایتالیایی که وارد سوریه شدند از 20 نفر تجاوز نمی کند و برخی از آنان در قالب مستشار نظامی وارد این کشور شدند.

ورود نظامیان ایتالیایی به سوریه پس از استقرار نظامیان فرانسه در این منطقه صورت گرفت و همین امر سوالاتی را درباره دلایل این اقدام و حضور این نیروها در سوریه مطرح شده است به خصوص این که تعداد نیروهای ایتالیایی بسیار محدود است.

ناظران و تحلیلگران از جمله عبدالله سلیمان اوغلو نویسنده و روزنامه نگار ترکیه ای ، با توجه به محدود بودن نظامیان ایتالیایی که وارد سوریه شده اند و کمتر از 20 نفر است بر سمبلیک بودن این اقدام ایتالیا و محدود بودن تاثیر نظامی آن اجماع دارند.

سلیمان اوغلو معتقد است که آمریکا در پس این تغییر تحولات قرار دارد.

وی تاکید کرد آمریکا درصدد برهم زدن برگه های بازی و افزایش طرف های درگیر با هدف شانه خالی کردن از تعهداتش در قبال ترکیه است. آمریکا با این کار در صدد است تا فشارهای ترکیه علیه خود در پرونده های مختلف را بکاهد.

در مقابل سلیمان اوغلو این اقدام ایتالیا را مقدمه ای برای اقدامات و گام های مشابه دانست و تاکید کرد به احتمال زیاد طرف های جدیدی مانند عربستان و امارات در روزهای آینده به طور مستقیم وارد عرصه نظامی سوریه خواهند شد.

احمد السعید که بک کارشناس مسایل سیاسی سوریه نیز است دیدگاهی متفاوت با دیدگاه سلیمان اوغلو کارشناس ترک ندارد و معتقد است آمریکا تلاش می کنند شمار زیادی از کشورها را درگیر تنش در سوریه کند  و با این کار می خواهد راه را به روی دولت سوریه ببندد دولتی که اهداف و مقاصد خود را مبنی بر بازپس گیری مناطق خارج از کنترل خود را مخفی نگه نمی دارد و به طور علنی اعلام می کند.

السعید افزود دونالد ترامپ تلاش می کند از مقابله با دولت سوریه طفره رود و فرار کند. البته این روزها نگاه دولت سوریه بیشتر متوجه مناطق شرقی این کشور است که سرشار از منابع غنی نفتی و کشاورزی و ابی هستند.

پربیننده ترین خبرها