بلومبرگ: آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج می‌شود

بلومبرگ: آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج می‌شود
سه شنبه 29 خرداد 1397 - 21:08

در پی ناکامی آمریکا در خارج کردن رژیم صهیوینستی از دستور کار نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، واشنگتن به مشارکتش در این شورا پایان می‌دهد.

العالم - آمریکا

در پی ناکامی آمریکا در خارج کردن رژیم صهیونیستی از دستور کار نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز سه‌شنبه به مشارکت کشورش در این شورا پایان خواهد داد. 

دو منبع آگاه روز سه‌شنبه به شبکه خبری بلومبرگ گفتند دولت ترامپ قصد دارد روز سه‌شنبه خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را اعلام کند. 

حدود یک سال قبل «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به شورای حقوق بشر این سازمان ضرب‌الاجل داد یا به انتقاد از رژیم صهیونیستی پایان دهد و یا منتظر خروج آمریکا از این شورا باشد. 

«فارن‌پالیسی» چندی بعد در خبری اختصاصی به نقل از چندین دیپلمات غربی نوشت بعد از مخالفت کشورهای اروپایی با رأی‌گیری بر سر قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل که خواستار خارج کردن اسرائیل (رژیم صهیونیستی) از موضوعات در دستور کار شورای حقوق بشر این سازمان است، واشنگتن منزوی مانده و به خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل نزدیک‌تر شده است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به فارن‌پالیسی گفت: «آنها ظاهراً به سوی خروج از این شورا حرکت می‌کنند.»

گزارش‌ها حاکی است نماینده آمریکا در امور اقتصادی سازمان ملل، ماه می میلادی میزبان دو نشست با حضور نمایندگان دولت‌های غربی بوده که واشنگتن در آن برنامه‌هایش برای حمایت از رژیم صهیونیستی را تشریح کرده بود. 

مقام آمریکایی در آن نشست رونوشتی از پیش‌نویس یک قطعنامه مجمع عمومی را به نمایندگان کشورها ارائه داده بود. این قطعنامه خواستار خارج کردن بند هفتم مربوط به وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین از دستور کار نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل بود. 

این قطعنامه با مخالفت دولت‌های اروپایی و فعالان حقوق بشر رو به رو شد و آنها عنوان کردند که موافقت با تلاش آمریکا لطمه‌ای دائمی به پیکر شورای حقوق بشر سازمان ملل وارد خواهد کرد و تلاش‌ها برای افشا کردن موارد نقض حقوق بشر در سایر نقاط دنیا را تضعیف خواهد کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ با رأی مثبت به بند هفتم مربوط به وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین، اقدامات رژیم صهیونیستی را به یک موضوع دائمی در دستور کار این شورا تبدیل کرد. آمریکا و رژیم صهیونیستی در تلاش هستند این بند را از دستور کار خارج کنند. 

فارس

پربیننده ترین خبرها