جنبش فتح خواستار مقابله فلسطینی‌ها با «معامله قرن» شد

جنبش فتح خواستار مقابله فلسطینی‌ها با «معامله قرن» شد
يکشنبه 3 تير 1397 - 10:56

جنبش فتح از گروه‌های فلسطینی، رسانه‌ها و مردم درخواست کرد برای مقابله با طرح پیشنهادی آمریکا موسوم به «معامله قرن» متحد شوند.

العالم _ فلسطین

جنبش فتح تمامی گروه‌های فلسطینی و مردم خواست در مقابله با توطئه «معامله قرن» که دنبال تسویه مسأله فلسطین هستند، متحد شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری «سما»، «اسامه القواسمی» سخنگوی فتح در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: تلاش‌های مردمی، گروهی و رسانه‌ای فلسطینی باید برای مقابله با توطئه‌ اتخاذ شده میان تیم‌‌های آمریکایی و اسرائیلی، دست به دست هم دهند.

القواسمی در ادامه گفت تنها هدف آمریکا از این موضوع، تسویه کامل مسأله فلسطین از طریق دروازه کمک‌های انسانی و اقتصادی، کنار زدن آنروا (آژانس امداد و کاریابی برای آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل) و تقویت اختلافات فلسطینی، پس از تصمیم اخیر درباره قدس است (آمریکا در 14 می سفارتش را به قدس منتقل کرد).

«صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» نیز در گفت‌وگویی با «صوت فلسطین» اعلام کرد جولان هیأت آمریکایی در منطقه دنبال حذف آنروا، کنار زدن مسأله آوارگان، تغییر نظامی سیاسی در کرانه باختری و ساقط کردن تشکیلات خودگردان است.

وی ادامه داد موضع عربی، واحد است و تیم آمریکایی به نمایندگی «جرد کوشنر» مشاور و داماد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و جیسون گرینبلات فرستاده ویژه وی در امور خاورمیانه، این موضع واحد را شنیدند: راه‌حل همان ایجاد دولت مستقل فلسطینی با مرزهای 1967 با مرکزیت قدس شرقی ، مشخص شدن وضعیت نهایی آوارگان و قدس بر اساس قعطنامه‌های مشروع بین‌المللی است.

عریقات تصریح کرد واشنگتن در راستای تسویه مسأله آوارگان فلسطینی، دنبال ایجاد پروژه‌هایی برای نوار غزه به ارزش یک میلیارد دلار تحت عنوان حل بحران انسانی است؛ همه این حرف‌ها برای کمک به غزه حامل اهداف خطرناکی است.

وی تأکید کرد فرصت‌های بسیاری در راستای ساختن صلح را به دولت آمریکا دادیم اما این دولت، اشغالگری را انتخاب کرد، در حال حاضر شریک اسرائیلی برای صلح وجود ندارد و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به راهکار دو دولتی اعتقادی ندارد .

«حسام بدارن» عضو دفتر سیاسی حماس نیز در واکنش به سفر منطقه‌ای هیأت آمریکایی به منطقه اعلام کرد: جولان اخیر (هیأت) آمریکایی در منطقه محکوم به شکست است زیرا این کشور مواضع جانبدرانه مطلقی در قبال اشغالگر دارد.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است.

در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

بر اساس این طرح دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

پربیننده ترین خبرها