ائتلاف صدر عبادی و پایان شمارش دستی آرا در عراق

ائتلاف صدر عبادی و پایان شمارش دستی آرا در عراق
يکشنبه 3 تير 1397 - 13:10

با اعلام ائتلاف میان مقتدی صدر و حیدرالعبادی آنچه قبل از هر چیز در عرصه سیاسی عراق رنگ خواهد باخت مساله اصرار بر باز شماری دستی آرا است.

العالم _ عراق

در شرایطی که بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق روز به روز بر پیچیدگی های آن افزوده می شد، به نظر می رسد اعلام ائتلاف میان صدر رهبر السائرون و حیدر العبادی رهبر جریان موسوم به النصر و نخست وزیر کنونی عراق افق پیش روی معرفی دولت و شکل گیری ساختار جدید سیاسی در عراق را روشن تر از پیش کرده است.

حضور عبادی در این ائتلاف نشانگر آن است که رییس دولت کنونی اصراری بر پیگیری بازشماری آرا به شکل دستی نخواهد داشت و در برابر آرای حاصله در انتخابات پارلمانی اخیر تمکین خواهد کرد.

در این شرایط و در حالی که پیش از این دو ائتلاف جدی یکی میان صدر و هادی العامری رهبر جریان فتح به عنوان دومین برنده انتخابات عراق حاصل شد و همچنین ائتلافی که میان مقتدی صدر با حکیم و ایاد علاوی صورت پذیرفته است به نظر می رسد تنها فعالیت باقیمانده پیش روی صدر ایجاد هماهنگی میان جریان های ائتلاف کننده مذکور باشد جریان هایی که در اوضاع کنونی بیش از یکصد و هشتاد کرسی را در اختیار دارند و همراهی ایشان با یکدیگر آنها را از درخواست از سایر احزاب کردی و سنی در امر تشکیل دولت بی نیاز می کند.

به باور برخی از تحلیلگران شرایط در عراق و ریخت شناسی جریان های سیاسی و ائتلاف های موجود حکایت از تشکیل دولت فراگیر شیعی در این کشور دارد.

 

پربیننده ترین خبرها