فلاحت‌پیشه: ایران تسلیم زیاده‌خواهی و یکجانبه‌گرایی آمریکا نشده و نخواهد شد

فلاحت‌پیشه: ایران تسلیم زیاده‌خواهی و یکجانبه‌گرایی آمریکا نشده و نخواهد شد
شنبه 30 تير 1397 - 23:03

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس جمهوری اتریش و تورستن فرای عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس آلمان از حزب حاکم دموکرات مسیحی دیدار و گفتگو کرد.

العالم _ ایران / سیاسی

حشمت الله فلاحت‌پیشه در دیدار با تورستن فرای عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس آلمان از حزب حاکم دموکرات مسیحی با اشاره به سابقه روابط ایران و آلمان گفت: ایران و آلمان بعنوان دو کشور مهم و تاثیرگذار در خاورمیانه و اروپا همواره از ارتباطات خوبی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و پارلمانی برخوردار بوده‌اند. 

وی در ادامه افزود: توسعه و گسترش بیش از پیش ارتباطات دوستانه فیمابین در زمینه‌های مورد علاقه به نفع مردم دو کشور و منطقه است.

رئیس کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با انواع تهدیدات، فشارها و بدعهدی‌های آمریکا مواجه بوده است اما هرگز تسلیم زیاده‌خواهی، زورگویی و یکجانبه‌گرایی این کشور نشده و اکنون نیز نخواهد شد.  

وی همچنین گفت: خروج یکجانبه آمریکا از توافق بین‌المللی برجام نمونه دیگری از عدم پایبندی این کشور به تعهدات بین‌المللی است و اکنون همه نگاه‌ها برای حفظ برجام به اروپا بعنوان طرف دیگر این توافق مهم بین‌المللی معطوف شده است. 

فلاحت‌پیشه با یادآور شدن مسئولیت سنگین و خطیر اروپا در عمل به تعهداتش از جمله حفظ و تداوم برجام افزود: کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ناظر بر تلاشهای اروپا در زمینه استفاده از مکانیزمهای مختلف برای حفظ توافق برجام است و باقی ماندن جمهوری اسلامی ایران در این توافق را منوط به ثمربخش بودن اقدامات کشورهای اروپایی می‌داند. 

وی در پایان این دیدار گفت: اشتراکات ایران و آلمان در زمینه‌های مختلف به گسترش همکاری‌ها و ارتباطات دو کشور کمک می‌کند.

تورستن فرای عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس آلمان از حزب حاکم دموکرات مسیحی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان و دیدار با مسئولان سیاسی و پارلمانی ایران گفت: گسترش مناسبات با ایران در عرصه‌های مختلف مورد توجه و پیگیری مسئولان سیاسی و پارلمانی آلمان قرار دارد.

عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس آلمان همچنین گفت: افزایش ارتباطات دو کشور نقش مهمی در افزایش شناخت متقابل و گسترش همکاریهای فیمابین دارد.

وی در ادامه با انتقاد از مشی یکجانبه‌گرایانه آمریکای ترامپ در کلیه مسائل بین‌المللی گفت: آلمان با اعتقاد و پیروی از سیاست چندجانبه‌گرایی در جهان از ابتدای روی کار آمدن ترامپ با مشی وی به مخالفت برخاست و اکنون نیز اقدامات آمریکا را به نفع صلح و ثبات در جهان نمی‌داند. 

وی همچنین افزود: آلمان خواستار تداوم برجام و باقی ماندن ایران در این توافق بین‌المللی است و به همراه کشورهای اروپایی درحال بررسی و اجرای مکانیزم‌هایی برای حفط و تداوم آن است.

وی در پایان این دیدار نسبت به تحکیم و تقویت بیش از پیش مناسبات دوستانه دو کشور ابراز امیدواری کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با آندراس شیدر، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس جمهوری اتریش دیدار و گفت و گو کرد.

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت نقش اروپا در حفظ برجام گفت: بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا باید به گونه ای ارائه شود که راهکارها و اقدامات عملیاتی و اثباتی در آن مشهود باشد و باید برای اجرای اقدامات مطرح شده، راه حل های تضمینی ارائه گردد. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت درک مقتضیات عملی ایران توسط اروپا خاطر نشان کرد: تداوم همکاری شرکت های اروپایی با ایران از جمله شاخصه های میزان پایبندی اتحادیه اروپا به برجام خواهد بود.

فلاحت پیشه با اشاره به تحولات منطقه و جهان اظهار داشت: گفتگو از مولفه های دیپلماسی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران است و در عین حال در هر اقدامی که در کنگره آمریکا علیه ایران انجام شود از سیاست مقابله جویانه استفاده می کنیم. 

وی افزود: عمر افراط گرایی رو به پایان است و افراطیون در دنیا در حال منزوی شدن هستند. 

آندراس شیدر رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس جمهوری اتریش در ادامه این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت حفظ برجام برای اتحادیه اروپا گفت: شرایط سخت را باید به عنوان یک فرصت در نظر گرفت و از این فرصت نه تنها برای اصلاح امور، بلکه برای ایجاد راه حل های جدید جهت تداوم روابط و ترسیم افق جدید بهره گرفت.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس جمهوری اتریش خاطرنشان کرد: سیاست اتحادیه اروپا و اتریش، سیاستی مستقل است که برای انجام گفتگوها تا رسیدن به نتیجه تلاش می کند.

وی افزود: تمرکز بر روابط دو جانبه میان ایران و اتریش از اقدامات موثر جهت یافتن راه حل های مناسب است.

آندراس شیدر ضمن تأکید بر اهمیت گسترش روابط دو جانبه گفت: در بسیاری از موارد نقطه نظر مشترک میان ایران و اتریش وجود دارد که به واسطه آنها می توان به برنامه ها جامه عمل پوشاند. 

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس جمهوری اتریش گفت: ایران در  پیچیده ترین و بی ثبات ترین منطقه جهان، عامل ثبات در منطقه است.

در پایان طرفین بر ضرورت گسترش مناسبات میان دو کشور در همه زمینه ها از جمله سیاسی، امنیتی، گردشگری و ... تأکید کردند.

پربیننده ترین خبرها