تظاهرات مردمی در «موصل» عراق در حمایت از «الحشد الشعبی»

تظاهرات مردمی در «موصل» عراق در حمایت از «الحشد الشعبی»
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 15:18

ساکنان شهر موصل با تظاهرات مقابل ساختمان استانداری «نینوی»، خواستار لغو دستور خروج نیروهای الحشد الشعبی از شهرشان شدند.

العالم _ عراق

ده‌ها نفر از ساکنان شهر موصل، امروز (سه‌شنبه 14 آگوست)، مقابل ساختمان استانداری نینوی تظاهرات کردند و به تصمیم خروج نیروهای الحشد الشعبی از این شهر اعتراض کردند.

به نوشته پایگاه خبری «بدرنیوز»، ده‌ها نفر از ساکنان موصل، طی این تظاهرات خواستار لغو دستور خروج نیروهای الحشد از شهرشان شدند.

بر اساس این گزارش، معترضان با در دست داشتن پرچمهای عراق و نیروهای الحشد و با سر دادن شعار، به حمایت و تقدیر از نقش این نیروها در دفاع از امنیت موصل و بازگشت آوارگان به منازلشان، پرداختند.

در هفته جاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی متن نامه‌ای که به امضای «جمال جعفر آل ابراهیم» (ابو مهدی المهندس) نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی رسیده،  دست به دست شد که در آن آمده بود این نامه بر اساس دستورات «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق و برای خروج نیروهای الحشد الشعبی صادر شده است. 

در نامه مذکور از تمامی نیروهای الحشد الشعبی خواسته شده بود که از تمامی مناطق تابع استان نینوی و موصل خارج شوند و آن را به ارتش و نیروهای عراقی تحویل دهند. همچنین از نیروهای حاضر در سنجار درخواست شده بود از پایگاه نظامی «اسپایکر» عقب‌نشینی کنند و آن را تحویل ارتش عراق دهند.

اما الحشد الشعبی اعلام کرده که خبر خروج درست نیست و نیروهای الحشد الشعبی در حال بازاستقرار در برخی مناطق هستند.(جزئیات بیشتر)

یکشنبه پیش نیز صدها نفر از اهالی تکریت عراق، با تصمیم رئیس شورای استانداری «صلاح‌الدین» مبنی بر اخراج نیروهای الحشد الشعبی از این استان مخالفت کردند و با برگزاری تظاهرات خواستار ابقای این نیروها در استان شدند.

در سال ۲۰۱۴ و پس از اشغال موصل، الحشد الشعبی عراق در پاسخ به فتوای مرجعیت عالی شیعیان، تشکیل و هدف آن، کمک به ارتش و نیروهای امنیتی عراق برای پاسداری از مکان‌های مذهبی و نیز مقابله با حملات تروریستی اعلام شد.

الحشد الشعبی که در کنار ارتش این کشور قرار گرفت متشکل از حدود ۴۰ گروه مختلف بود که عمدتاً گروه‌های شیعی هستند اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند. از روز ۲۶ نوامبر۲۰۱۶ نیز با اکثریت آرای مجلس عراق، الحشد الشعبی به عنوان یک نیروی جدا از ارتش و زیر نظر فرمانده کل قوا (نخست‌وزیر) رسمیت پیدا کرد.

 پس از اعلام شکست نظامی با داعش در سراسر عراق در آذرماه سال ۹۶،  الحشد الشعبی عراق تاکید کرد که این نیروها دیگر به مقابله با تروریسم در بعد امنیتی خواهند پرداخت. 

پربیننده ترین خبرها