«کوفی عنان» درگذشت + زندگینامه

«کوفی عنان» درگذشت + زندگینامه
شنبه 27 مرداد 1397 - 14:18

دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد در سن 80 سالگی در سوئیس درگذشت.

العالم _ آفریقا

 کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل در 80 سالگی درگذشت. او متولد 8 آوریل 1938 در غنا و هفتمین دبیرکل سازمان ملل بود.

عنان برای درمان به سوئیس رفته بود و صبح امروز در شهر برن، پایتخت این کشور، درگذشت.

بنیاد کوفی عنان (موسسه وابسته به او) در بیانیه‌ای با تایید این خبر اعلام کرد دبیرکل پیشین سازمان ملل امروز 18 آوریل 2018 پس از طی یک دوره کوتاه بیماری جان باخت.

وی اولین سیاهپوست و همچنین اولین فردی بود که از میانِ رده‌های خود سازمان ملل به دبیرکلی این سازمان رسید.

کوفی عنان از سال 1997 تا 2006 دبیرکل سازمان ملل بود و در همین مدت، جایزه صلح نوبل را نیز در سال 2001 از آن خود کرد.

دبیرکل پیشین سازمان ملل به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و شماری از زبان‌های آفریقایی قادر به صحبت بود. وی در دانشگاه علوم و تکنولوژی شهر کوماسی غنا تحصیل کرده بود و تحصیلات تکمیلی خود را نیز در سال 1961 در رشته اقتصاد در دانشکده «مک آلستر» مینه‌سوتا آمریکا گذرانده بود.

وی برای اولین بار در سال 1962 به عنوان کارمند سازمان بهداشت جهانی در ژنو به سازمان ملل پیوست و پیش از آنکه به دبیرکلی این سازمان انتخاب شود، در چندین جایگاه مهم از جمله به عنوان کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل و نماینده ویژه این سازمان در یوگسلاوی سابق به انجام وظیفه پرداخت.

عنان در سال 1965 سه سال پس از ورود به سازمان ملل با یک زن نیجریه‌ای ازدواج کرد و از او دارای یک دختر و یک پسر شد. اما این ازدواج عمر چندانی نداشت و او در دهه 70 میلادی از همسرش جدا شد و سپس در حالیکه در ژنو مشغول کار بود، در سال 1984 با یک وکیل زن سوئدی ازدواج کرد.

دوره دبیرکلی کوفی عنان بر سازمان ملل با جنگ عراق و گسترش بیماری ایدز در جهان مصادف بود.

وی در سخنرانی خداحافظی خود از سازمان ملل در سال 2006، در اقدامی بی‌سابقه با انتقاد شدید از دولت جرج بوش، آمریکا را به نقض حقوق بشر تحت پوشش مبارزه با تروریسم متهم کرد.

عنان در سال 2013 در مصاحبه با تایم، از تهاجم نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 به عنوان "تاریکترین نقطه" دوران دبیرکلی خود بر سازمان ملل نام برد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل فعلی سازمان ملل متحد، دقایقی پس از اعلام خبر درگذشت عنان، با ابراز تأسف از این موضوع، تلاش‌های وی را در دوره دبیرکلی خود بر سازمان ملل ستود. 

پربیننده ترین خبرها