بن سلمان به دوست خود هم رحم نکرد!

بن سلمان به دوست خود هم رحم نکرد!
يکشنبه 28 مرداد 1397 - 11:43

نیروهای امنیتی عربستان برجس حمود  البرجس را بازداشت کردند.

العالم - عربستان 

البرجس کارشناسی اقتصادی است و مشاور شرکت آرامکو و یکی از دوستان نزدیک محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بود و از سیاست اقتصادی ولیعهد حمایت می کرد.

البرجس چندی پیش از افزایش هزینۀ برق در عربستان ابراز نگرانی کرده بود.

بازداشت البرجس نشان داد که روند بازداشت مخالفان بن سلمان همچنان ادامه دارد و به شدت و قوت خود باقیست.  

صفحۀ تویتری "زندانیان اندیشه" که اخبار زندانیان و حقوق بشر عربستان را پیگیری می کند، خبر بازداشت البرجس را پخش کرد و افزود : صفحۀ تویتری البرجس همچون صفحات تویتری دیگر زندانیان از بیش از یک ماه پیش مسدود شده است.

دوستی البرجس با بن سلمان و سال ها مشاوره دهی به شرکت نفتی بزرگ عربستان (آرامکو) مانع درج نام وی در لیست زندانیانِ منتقد سیاست های نظام سعودی نشد . بن سلمان مطالبی که این زندانیان در توئیتر منتشر می کردند یا به زبان می آوردند، مغایر با سیاست های دربار سعودی و برنامه های خود می داند.

بازداشت البرجس باعث نگرانی دانشگاهیان و کارشناسان عربستان شده است زیرا البرجس مخالف سیاسی نیست و هیچ کتابی که در آن به انتقاد از سیاست های نظام سعودی یا ولیعهد بپردازد، ننوشته است بلکه بارها با بن سلمان دیدار کرده و برای سیاست های اقتصادی وی تبلیغ می کرد و هیچ گونه انتقادی به این سیاست ها نکرده است.

تنها گناه البرجس این بود که چندی پیش در تویتر درباره افزایش هزینۀ برق در عربستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود : بیشترین بهای برق مصرفی در هر یک از ماه های سال 2018 در مقایسه با سال 2017 ، هر قدر هم که تعداد اعضای خانواده زیاد باشد، چه در تابستان چه در زمستان نباید از 420 ریال سعودی فراتر برود.

منابعی حقوقی در عربستان اعلام کردند که محاکمۀ غیر علنی مجدد "عصام الزامل" کارشناس اقتصادی برجسته و دیگر زندانیان به زودی آغاز خواهد شد . دو روز پیش نیز محاکمۀ غیرعلنی "سلمان العوده" مبلّغ سعودی آغاز شده بود.

"سلمان العبدلی" وکیل مدافع و فعال حقوقی در توئیتر نوشت : مقامات سعودی خود را برای محاکمۀ غیرعلنی الزامل آماده می کنند. "فهد السنیدی" فعال رسانه ای و شیخ "عادل باناعمه" نیز به زودی محاکمه خواهند شد و همۀ این افراد از حدود یک سال پیش تاکنون زندانی هستند.  

سازمان های حقوقی بین المللی خصوصاً دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل از مقامات سعودی می خواهند که فوراً زندانیان اندیشه و حقوق بشر را آزاد کنند و محل حبس آنها را فاش نمایند و به آنها اجازه بدهند که با خانواده ها و وکلای خود دیدار و ملاقات کنند.

 

پربیننده ترین خبرها