آیا درگیری های شمال سوریه وارد مرحلۀ جدیدی شده است؟

آیا درگیری های شمال سوریه وارد مرحلۀ جدیدی شده است؟
دوشنبه 29 مرداد 1397 - 12:56

ارتش سوریه تلاش می کند که در آیندۀ نزدیک نیروهای خود را در شمال این کشور مستقر کند، از حومۀ شمالی استان لاذقیه گرفته تا حومۀ جنوبی استان حلب با عبور از حومۀ استان های حماه و ادلب. ساعت عملیات نزدیک است.

العالم - سوریه 

بی شک تاکتیک های نظامی و روشی که ارتش سوریه در جنوب کشور اجراء کرد، در شمال نیز تکرار خواهد شد یعنی "گذاشتن انگشت روی ماشه و دراز کردن دستی دیگر برای آشتی ملی". هر چند اجرای برنامۀ آشتی ملی در استان ادلب دشوار است خصوصاً اینکه گروه تروریستی "تحریر الشام" (جبهه النصره) کسانی را که دست آشتی ملی به سوی ارتش سوریه دراز می کنند، زندانی یا اعدام می کند.  

توافقات آستانه عملاً اجراء می شود و ما شاهد اجرایی شدن بندهای پایانی این توافقات هستیم. اگر خبر نصب ضدهوایی در ایست های کنترل نیروهای ترکیه درست باشد، این امر به معنای دامن زدن به درگیری ها است ولی استقرار نیروهای ترکیه در نزدیکی مرزهای سوریه نشان می دهد که آنکارا می خواهد از سرازیر شدن نیروهای مسلح (تروریست ها) به خاک ترکیه پس از آغاز عملیات نظامی ارتش سوریه در مناطق شمالی جلوگیری کند و پایبند به توافقات آستانه است.  

اخبار واصله حاکی از خروج ایغورها و ترکستانی ها از مناطق حومۀ استان ادلب است که این امر نشان می دهد ترکیه می خواهد خود را از رویارویی با ارتش سوریه دور نگه دارد.  

ما امید داشتیم که درگیری های شمال سوریه به درازا نکشد و منحصر به مناطق کوچکی شود که تحت تصرف جبهه النصره و چند گروه مسلح دیگر است. با این حال؛ شلیک اولین گلوله در عملیات نظامی ارتش سوریه به آزادسازی بیش از 30 کیلومتر منجر خواهد شد و آزادسازی این محدودۀ سی کیلومتری که مناطق حومۀ استان های سه گانه (لاذقیه، ادلب و حلب) را به دو بخش تقسیم کرده است، سرنوشت شمال را بسیار زود رقم خواهد کرد.  

پربیننده ترین خبرها