وزیر خارجه روسیه فاش کرد؛

دستورالعمل محرمانه سازمان ملل به سازمان‌ها برای جلوگیری از بازسازی سوریه

دستورالعمل محرمانه سازمان ملل به سازمان‌ها برای جلوگیری از بازسازی سوریه
دوشنبه 29 مرداد 1397 - 23:20

وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه از سازمان ملل متحد به دلیل مانع تراشی در روند بازسازی سوریه، درحالی‌که آوارگان این کشور درحال بازگشت به وطنشان هستند، انتقاد کرد.

العالم _ اروپا

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه گفته مواضع «کاملاً غیرسازنده» واشنگتن روند بازسازی سوریه را مختل کرده و باعث شده سازمان ملل نتواند تا زمان حصول «انتقال سیاسی» اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

لاوروف فاش کرد دبیرخانه سازمان ملل، به عنوان بازوی اجرای این سازمان در دستورالعملی محرمانه که سال گذشته توزیع شده سازمان‌ها را از مشارکت در هر نوع پروژه با هدف بازسازی اقتصاد سوریه منع کرده است. 

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» «سرگئی لاوروف»  این سخنان را بعد از نشست خبری با «جبران باسیل» همتای لبنانی خود در جمع خبرنگاران مطرح کرد.

  لاوروف گفت: «تنها کمک‌های بشردوستانه مجاز شده بود و کمک‌های دیگر مجاز نبود. یکی از شروط مطرح شده این بود که بازسازی سوریه تنها بعد از حصول پیشرفت‌های معین در فرایند انتقال سیاسی این کشور در دستور کار خواهد بود.»

وزیر خارجه روسیه گفت به دلیل رویکرهای «کاملاً غیرسازنده» آمریکا نباید از شورای امنیت انتظار هیچ تصمیم مثبتی درباره بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان به این کشور را داشت. 

لاوروف یادآوری کرد بعد از گفت‌وگوهای بین پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، واشنگتن گفته که صحبت از هر نوع بازسازی در سوریه، بدون حصول فرایند سیاسی در این کشور زودهنگام است. 

لاوروف گفت: اقدامات واشنگتن با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل در تناقض است. این قطعنامه «بر ضرورت فراهم آوردن شرایط بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان سوری و بازسازی مناطق آسیب‌دیده» تأکید دارد. 

وی از« آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد خواست توضیح دهد چرا شورای امنیت که به طور مستقیم بر صدور قطعنامه در زمینه درگیری‌های سوریه نظارت داشته، در این زمینه بی‌اطلاع بوده است .

وزیر خارجه لبنان نیز در دیدار با لاوروف از آمادگی کشورش برای همکاری با روسیه در چارچوب طرح‌های ابتکاری این کشور خبر داد.

وی گفت: «شرایط در سوریه تغییر کرده  و ثبات و امنیت در مناطق دوباره برقرار شده است.»

گفتنی است که روسیه و سوریه در حال فعالیت برای تسریع در روند بازگشت 5.6 میلیون پناهجوی سوری به کشور خود هستند.

فارس

پربیننده ترین خبرها