صادرات برق ایران ازسرگرفته شد/توقف اعلام جدول قطع برق

صادرات برق ایران ازسرگرفته شد/توقف اعلام جدول قطع برق
سه شنبه 30 مرداد 1397 - 09:35

سخنگوی توانیر گفت: صادرات برق از ۱۰­­روز پیش شروع شده ­و به تدریج در حال افزایش صادرات برق هستیم.

العالم _ ایران / اقتصادی

محمود رضا حقی فام بیان کرد: به محض اینکه از شرایط تامین برق مطمئن شدیم صادرات برق را افزایش می دهیم اما اولویت ما تامین برق مشترکان داخل کشور در فصول مختلف سال است و ظرفیت مازاد تولید را­ صادر خواهیم کرد که منافع اقتصادی و سیاسی برای کشور خواهد داشت.

وی گفت: 200 تا 250 مگاوات میزان صادرات فعلی برق به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان است که اگر بتوانیم آن را در حد قراردادهای منعقده با کشورهای ذکر شده گسترش می دهیم.

حقی فام درباره واردات برق نیز اظهار داشت: فعلا­ واردات برق را قطع نمی کنیم چون در شبکه شمال کشور به دلیل افت فشار،​­ قطع واردات به نفع ما نیست اما به محض کاهش دمای هوا دیگر نیازی­ به­ واردات­ برق نخواهیم داشت.

وی افزود: مناطق پرمصرف برق در تابستان برق منطقه ای تهران که شامل سه استان البرز، تهران و قم است همچنین شمال غرب و شمال کشور در زمانی که آب و هوای آن شرجی می شود­ مصرف­ برق ­افزایش می یابد و در زمان بارش مصرف افت می کند.

حقی فام گفت: در استان های خوزستان ،هرمزگان و بوشهر تا 15 مهر گرمای قابل توجهی را داریم اما در کل کشور مصرف برق کاهش قابل توجهی یافته است.

سخنگوی توانیر­ درباره جدول خاموشی ها نیز گفت: به شرکت های توزیع برق اعلام شده جدول خاموشی را از سوی سایت حذف کنند چون مشکل کمبود تولید برطرف شده است.

وی اضافه کرد: اما در شرایطی خاص مانند ایجاد شرایط نقص فنی در نیروگاه به شرکت توزیعی اعلام آماده باش می دهیم.

حقی فام درباره کاهش مصرف وسایل سرمایشی نیز گفت: با کاهش دما سه تا چهار هزار مگاوات بار وسایل سرمایشی کاهش یافته و از 21 تا 22 هزار مگاوات به 18 هزار مگاوات رسیده است.

سخنگوی توانیر افزود: در روزهای اخیر که همزمان با روزهای تعطیل هم بود میزان مصرف به حدود 47 هزار مگاوات رسید اما در روزهای اداری میزان مصرف بین 51 تا 53­ هزار مگاوات است که با این شرایط مشکل خاصی برای تامین برق نداریم.

وی تاکید کرد: خاموشی ها از 19 مرداد رفع شده و این روال با خنک شدن در شهریورماه به پایداری شبکه و افزایش ذخیره شبکه کمک می کند.

حقی فام افزود: اوج مصرف برق در تابستان امسال به 57 هزار مگاوات رسید و با خنک شدن در نوار شمالی کشور بعید به نظر می رسد میزان مصرف از 53 هزار مگاوات عبور کند.

پربیننده ترین خبرها