الجبیر: سیاسی کردن پرونده خاشقچی، دخالت در امور داخلی عربستان است/ قتل خاشقچی سیاست های عربستان را تغییر نمی دهد

الجبیر: سیاسی کردن پرونده خاشقچی، دخالت در امور داخلی عربستان است/ قتل خاشقچی سیاست های عربستان را تغییر نمی دهد
پنج‌شنبه 24 آبان 1397 - 17:25

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی هر گونه برخورد سیاسی در پرونده خاشقچی را دخالت در امور داخلی عربستان دانست!

العالم - عربستان سعودی

وی تاکید کرد: عربستان سعودی تمام اشخاصی را که در قتل خاشقچی سهیم بوده اند مجازات خواهد نمود، هر نوع تلاش برای سیاسی نمودن پرونده خاشقچی و مداخله در امور داخلی مان را رد می کنیم.

الجبیر همچنین قتل حاشقچی را جنایت و اشتباهی بزرگ دانست.

وزیر خارجه سعودی مدعی شد مساله خاشقچی ریاض را به دست برداشتن از سیاستهایش در زمینه آنچه مبارزه با تروریسم خواند، وانمی دارد.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدا گفتیم که هر شخصی که در این جنایت شرکت داشته تحت تحقیق و محاکمه واقع خواهد شد.

او با تکرار ادعای دادستات عربستان مبنی 3 بار درخواست از ترکیه برای ارسال اطلاعات و ادله خود مدعی شد ترکیه با عربستان در پرونده خاشقچی همکاری های مدنظر حکومت سعودی را انجام نمی دهد.

الجبیر ضمن تاکید بر ادامه داشتن تحقیقات درباره قتل خاشقچی، پیشنهاد ترکیه برای انجام تحقیق بین المللی درباره پرونده خاشقچی را رد کرد، وی اظهار داشت: امیدوریم ترکیه اطلاعاتی به ما ارائه دهد که بتوان  با آن نکات مبهم پرونده خاشقچی را دریافت. 

وزیر خارجه عربستان سعودی در مورد نحوه پوشش رسانه‌های ترکیه و قطر در مورد قتل خاشقچی گفت که رسانه‌های قطری حملات خود را به عربستان متمرکز کرده بودند و این جنایتی است که باید برای مقابله با آن به دادگاه مراجعه کرد.

الجبیر در مورد اظهارات اخیر «مولود چاووش‌اوغلو»، همتای ترک خود که خواستار تحقیقات بین‌المللی در قضیه خاشقچی شده بود و حتی بعد از بیانیه امروز دادستانی کل عربستان گفته بود این توضیحات قانع و راضی کننده نیست، گفت که اظهارات چاووش‌اوغلو مردود و غیر قابل قبول است.

وزیر خارجه سعودی  مدعی شد: محمد بن سلمان ولیعهد هیچ ارتباطی با قتل خاشقچی ندارد.

این ادعای الجبیر و سایر مقام‌های سعودی در حال مطرح است که مقام‌های ترکیه  بارها اعلام کرده‌اند که دستور قتل خاشقچی از بالاترین سطوح تصمیم‌گیری در عربستان سعودی صادر شده است.

او با تاکید بر این ادعا که عربستان سعودی در ماجرای خاشقچی مانند هر کشور دیگر ابتدا شروع به تحقیق و مشخص شدن مسببان آن کرد و همچنین برای اطمینان از اینکه چنین اقداماتی در‌ آینده صورت نگیرد، دست به اقداماتی زده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی در این سخنرانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نگران تحریم و مجازات اقتصادی آمریکا به دلیل پرونده خاشقچی است یا نه، علیه ایران حرف زد.

عادل الجبیر افزود: «ببینید برخی کشورها هستند که سیاستشان ترور،، حمله به سفارت‌ها و اقداماتی از این دست است و از این اقداماتشان عذرخواهی هم نکرده‌اند البته که در اینجا منظور من ایران است».

الجبیر در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی پیرامون جنگ یمن با تکرار ادعاهای پیشین خود اظهار داشت: راه حل یمن راه حل سیاسی است که به بازگشت دولت مشروع و رفع آثار کودتا منتهی شود. 

الجبیر در ادامه اتهام پراکنی های خود حوثی ها را عامل محاصره یمن و اقدامات ائتلاف متجاوز به یمن را دفاع از مرزهای عربستان دانست.

الجبیر خاطرنشان ساخت که از تلاشهای فرستاده سازمان ملل متحد جهت برگزاری گفت وگو درباره یمن حمایت می کنیم.

پربیننده ترین خبرها