خوشرو به گوترش:

دبیرکل سازمان ملل دربرابر قانون گریزی آمریکا موضع گیری کند

دبیرکل سازمان ملل دربرابر قانون گریزی آمریکا موضع گیری کند
جمعه 25 آبان 1397 - 22:19

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در دیدار خداحافظی خود با دبیرکل این سازمان، از گوترش خواست تا نسبت به قانون گریزی آمریکا موضع گیری کند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

غلامعلی خوشرو ظهر جمعه به وقت محلی در پایان ماموریت خود با آنتونیو گوترش دیدار کرد که مسائل مهم بین المللی و منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 
وی از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست نسبت به قانون گریزی و اعمال تحریم ضد ایران موضع گیری کند. 
نماینده ایران در سازمان ملل متحد با تشریح خروج یک جانبه آمریکا از برجام و تهدید کشورهای عضو در همکاری با ایران، گفت در تاریخ سازمان ملل سابقه نداشته است که یک عضو دائم شورای امنیت بقیه اعضای سازمان ملل را به دلیل پای بندی به قطعنامه‌های شورا مجازات کند، جامعه جهانی باید در مقابل این اقدامات خودسرانه و فراقانونی ایستادگی کند. 
خوشرو همچنین حملات سعودی ها را در یمن، فاجعه عمیق انسانی خواند و خواستار پایان دادن به این جنگ خانمانسوز و شروع مصالحه سیاسی بین طرف های در گیر در یمن شد . 
دبیر کل سازمان ملل متحد هم در پاسخ، بر لزوم چند جانبه گرایی در برابر مشکلات جهانی تاکید و اظهار امیدواری کرد جنگ در یمن بزودی خاتمه یابد تا از این فاجعه انسانی هر چه زودتر جلوگیری شود. 
در ابتدای این دیدار هم خوشرو تابلو فرشی از تصویر گوترش را که با هنرنمایی هنرمندان ایرانی بافته شده بود به وی اهدا کرد تا در نمایشگاه ثابت سازمان ملل متحد مورد بازدید همگان قرار گیرد. 
دبیر کل هم با استقبال از این تابلو فرش فاخر، به عمق و گستره فرهنگ ایران اشاره کرد و شعر و نقاشی ، معماری و فرش بافی ایران را مورد ستایش قرار داد. 
خوشرو در این دیدار با دبیرکل سازمان ملل خداحافظی کرد و اظهار داشت با توجه به اصلاحیه جدید قانون بازنشستگی ماموریت وی در بیست و ششم آبان ماه پایان می یابد.
غلامعلی خوشرو در هشتم بهمن ماه 1393 پس از آنکه دولت آمریکا برای حمید ابوطالبی گزینه پیشنهادی ایران برای این مسئولیت ویزا صادر نکرد، از برن سوئیس عازم نیویورک شد و به این ترتیب نزدیک به چهار سال در این مسئولیت مهم بین المللی نقش آفرینی کرد.
وی دارای مدرک دکترا در رشته جامعه شناسی است و ریاست دانشکده روابط بین‌‌الملل وزارت امور خارجه، معاون امور بین‌الملل وزارت امور خارجه در دوران وزارت سید کمال خرازی را برعهده داشته است.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد در سال های اولیه پس از انقلاب (1361) دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه را به منظور تربیت دیپلمات های متعدد و متخصص تاسیس کرد و به مدت هشت سال ریاست این مرکز دیپلماسی را به عهده داشت. 
خوشرو درباره ضرورت این کار می گوید در اوایل انقلاب فقدان نیروی انسانی کارآمد در وزارت خارجه مشهود بود و در برخی از سفارت خانه ها نیرویی که بتواند گذرنامه ها را بخواند هم وجود نداشت. 
این تصمیم که با عزم او و حمایت وزیر امور خارجه وقت و دیگر مسئولان اجرایی شد، منجر به تربیت دیپلمات های کارآمد و ارتقای سطح عملکرد این وزارت خانه شده است.
خوشرو در دولت‌های هفتم و هشتم معاون وزیر امور خارجه در امور آموزش و پژوهش و سفیر ایران در استرالیا بوده است.
وی همچنین در سالهای 84 – 1380 همزمان با اوج گیری مناقشات هسته ای، معاونت حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه را برعهده داشت و در مذاکرات هسته ای و طراحی نحوه تعامل با طرف های مذاکراتی نقش فعال داشت.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد در این سالها بیشتر بر حوزه های فکری و نظری همچون اجتناب از افراطی گری و خشونت، نقش مردم سالاری دینی در بیداری اسلامی و احیای تمدن نوین اسلام تمرکز داشته و از زمان خروج دولت آمریکا از توافقنامه هسته ای ایران، نقش مهمی در ایجاد همگرایی بین المللی علیه یکجانبه گرایی آمریکا ایفا کرده است.

پربیننده ترین خبرها