آمریکا قصد دارد ایران را به نقض کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی متهم کند

شنبه 26 آبان 1397 - 07:47

به گفته دو مقام آمریکایی، دولت ترامپ قصد دارد ایران را به نقض معاهده‌ای بین‌المللی متهم کند که استفاده از سلاح‌های شیمیایی را ممنوع می‌کند.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از واشینگتن پست؛ آن‌ها می‌گویند دولت قصد دارد در هفته جاری اعلام کند ایران به کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیاییِ سال 1997 پایبند نیست. این کنوانسیون تولید، ذخیره و استفاده از سلاح‌های شیمیایی را ممنوع می‌کند.

این ادعا بدان معنا نیست که ایران از این سلاح‌ها استفاده کرده است؛ بلکه به گفته این دو مقام که مایل نبودند نامشان فاش شود، مطرح شدن این ادعا به آن معناست که ایران امکانات و ابزار تولید سلاح‌های شیمیایی را حفظ کرده است. این ادعا بر مبنای یافته‌های اطلاعاتی اخیر آمریکا مطرح می‌شود.

آمریکا می‌تواند با مطرح کردن این ادعا از ایران به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که 193 عضو دارد و در لاهه واقع است شکایت کند.

به گفته این مقامات، قانون‌گذاران آمریکایی در جریان این تصمیم دولت آمریکا قرار گرفته اند و ممکن است تا روز دوشنبه نیز بیانیه‌ای در این خصوص صادر شود.

به نوشته واشینگتن پست، این اقدام بخشی از تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای سال 2015 ارزیابی می‌شود.

نشست سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دوشنبه هفته جاری آغاز می‌شود.

پربیننده ترین خبرها