انتقاد روسیه از طرح سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سوریه

انتقاد روسیه از طرح سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سوریه
شنبه 26 آبان 1397 - 20:54

وزارت خارجه روسیه طرح سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی درباره انعقاد «یادداشت تفاهمی برای درک مشترک» درباره موارد نقض در سوریه را مغایر با مفاد کنوانسیون مربوطه و خواستار تجدیدنظر درباره آن شد.

العالم - اروپا

خبرگزاری «نووستی» نوشت، وزارت امور خارجه روسیه از طرح‌ سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی و مکانیزم بین المللی برای تسهیل تحقیقات درباره تخلفات مغایر با قوانین بین المللی در سوریه و انعقاد «یادداشت تفاهم در زمینه درک مشترک» انتقاد کرد.

وزارت خارجه روسیه معتقد است که این سند همراه با نقض و در مغایرت با مفاد کنوانسیون مربوط به ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی و اصول اقدامات خود سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی قرار دارد.

در بیانیه منتشره در این رابطه آمده است: «براساس اطلاعات رسیده، بین سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی و قطعنامه مورد توافق مجمع عمومی سازمان ملل تحت عنوان "مکانیزم بین المللی بیطرف" برای تسهیل در روند تحقیقات در رابطه با افرادی که مسئول نقض حقوق بین الملل در سوریه از ماه مارس سال 2011به اینطرف هستند، پارامترهای لازم برای همکاری در این زمینه از طریق انعقاد سندی تحت عنوان "یادداشت تفاهم برای درک مشترک" مشخص خواهد شد.»

وزارت خارجه روسیه یادآور شده، خود این واقعیت که چنین سندی پدیدار شده و محتوای آن، سئوالات بسیار جدی را به وجود آورده است. واضح است که این سند با نقض‌های متعددی همراه بوده و بدون مسئولیت‌پذیری کامل و در واقع گویای تمایلات شخصی نویسندگان آن است.

طبق ارزیابی وزارت خارجه روسیه، این یادداشت تفاهم به طور مستقیم و نقض مفاد کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و سیاست خود سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی است، برای آنکه می‌تواند این مکانیسم را در دسترسی اشخاص ثالث قرار دهد که از آن به نفع منافع خود استفاده کنند.

مقامات مسکو امیدوارند که هر دو طرف در مواضع خویش درباره انعقاد چنین یادداشت تفاهمی تجدید نظر کنند، چرا که تلاش برای تحقق آن ممکن است عواقب غیرقابل پیش‌بینی برای ارزشهای سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی داشته و امکان گفت‌وگوهای سازنده و همراه با احترام در زمینه خلع سلاح در سازمان ملل را از بین ببرد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها