فقر و بیکاری در کشوری که رکورد درآمد نفتی راشکست

فقر و بیکاری در کشوری که رکورد درآمد نفتی راشکست
يکشنبه 26 آذر 1391 - 14:40

به نوشته یک روزنامه آمریکایی در حالی که آل‌سعود سالانه میلیاردها دلار از فروش نفت ثروت‌اندوزی می‌کنند، فقر و بی‌کاری در مناطق مختلف این کشور در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی که رژیم آل‌سعود در عربستان سالانه از فروش نفت میلیاردها دلار درآمد کسب می‌کنند، فقر و بیکاری در این کشوری همچنان در حال افزایش است.
روزنامه آمریکایی اخیراً در گزارشی از افزایش شدید میزان فقر و بی‌کاری در عربستان سعودی خبر داد و نوشت 4 ميليون نفر در عربستان زير خط فقر زندگي مي كنند و مقامات عربستان به اين گونه آمارهاي نگران كننده اي كه به طور خطرناك افزايش مي يابد، اهميت نمي دهند و همه توجه خود را به بهره برداري از ثروت  كشور در جهت منافع شخصي خود معطوف كرده اند.
روزنامه الریاض الرياض چاپ عربستان سعودي نیز در همین حال درباره افزایش درآمدهای نفتی خاندان سعودی در عربستان نوشت: برآوردهاي اوليه بودجه اين كشور براي سال مالي كنوني 2012 نشان مي دهد كه رشد مجموع درآمدها و هزينه هاي كلي كشور در حال افزایش است.
اين روزنامه افزود: پيش بيني مي شود مجموع درآمدهاي كلي  عربستان يازده و هفت دهم درصد رشد داشته باشد و در پايان سال 2012 به حدود 1.33 تريليون ريال (360 میلیارد دلار) برسد.
در همین حال،  صندوق بين المللي پول نیز پيش بيني كرد که مازاد بودجه كشور به حدود 410 ميليارد ريال در پايان سال 2012 برسد كه بالاترين رقم در تاريخ آن و بلكه بالاترين رقم افزایش در 5 سال متوالی است.
گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست زمانی تأمل‌ و بلکه تعجب‌برانگیز است که صرفاً دارایی شخصي پادشاه عربستان را حدود 18 ميليارد دلار برآورده كرده است كه با اين حساب سومين پادشاه ثروتمند جهان به شمار مي رود.
این در حالی است که در مركز رياض پايتخت عربستان و ديگر مناطق این کشور، محله هاي مسكوني فقيرو بلکه حلبی نشين وجود دارد كه ساكنان آنها علاوه بر شيوع بيماري ها ، از كمترين امكانات زندگي شرافتمندانه برخوردار نيستند.
با شروع موج بیداری اسلامی، در عربستان و بحرین نیز مردم به تنگ‌آمده از دیکتاتوری و ظلم و ستم آل‌سعود و آل خلیفه به پا خاستند و برای براندازی این رژیم‌ها تظاهرات کردند که با واکنش ددمنشانه و وحشیانه نیروهای امنیتی آل سعود و آل خلیفه مواجه شدند.

پربیننده ترین خبرها