بروجردی: پیشنهادی از آمریکا دریافت نکرده ایم

بروجردی: پیشنهادی از آمریکا دریافت نکرده ایم
يکشنبه 26 آذر 1391 - 21:41

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، آخرین تحولات مربوط به موضوع هسته ای کشورمان و مذاکرات ایران با 5+1 را مورد بررسی قرار داد.

علاء الدین بروجردی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبکه العالم در برنامۀ هفتگی "من طهران"، درخصوص دیدار هفتۀ گذشتۀ هیأت اعزامی از آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد:
ما در چارچوب مجموعه سياست هاي ايران براي همكاري با آژانس پذيراي اين هيات بوديم و از طرف ايران هم معاون دبير كل شوراي عالي امنيت ملي جناب اقاي دكتر باقري مذاكرات را هدايت مي كردند و بحث ها در فضاي كاملا مثبت و مبتني بر همكاري هاي متقابل در چارچوب مقررات آژانس انجام شد. همانطور که مطلع هستيد فعاليت هاي ما كاملا تحت نظر آژانس است و دوربين ها فعال هستند و بازرسها در چارچوب پادمان توافق شده به ايران مي آيند و از مراكز هسته اي ما بازديد مي كنند و ابهاماتي كه معمولا  در تبليغات بزرگ نمايي مي شود كار امريكايي هاست. آنها علاقمند نيستند نقطه پاياني در چارچوب توافق با آژانس و يا حتي 5+1 گذاشته شود.
 
ابهام در موضوع هسته ای ایران، توهّم آمریکاست
بروجردی در مورد تلاش آمریکا برای نقش آفرینی در حل موضوع هسته ای ایران گفت: سياست امريكا اين است كه ا گر روزي معضل هسته اي حل شود، مدال آن را به سينه خود بزند. از اين رو درخواست مذاكرات دوجانبه را دارد كه در چارچوب توافق طرفيني، ابهامات برطرف شود . ما در مجموعه چارچوب ها نكات فوق العاده اي نداريم، يعني ابهامات فقط مورد ادعاي امريكايي ها است. ولي هميشه اين آمادگي را داشته ايم كه براي تببين اين ابهامات توضيحات لازم را بدهيم و در اين سفر هم در اين چارچوب توافق شد كه هرگونه نقطه ابهامي كه آنها تصور دارند، برطرف كنيم.
وی تصریح کرد: ما حتي در مقطعي كه درخواست كننده سوخت 20 درصد براي رآكتور تهران بوديم اگر آژانس در چارچوب وظيفه خودش اين را تحويل ايران مي داد ما وارد توليد 20 در صد هم نمي شديم، ولي ناگزير دست به توليد آن زديم. امروز كه آنها درخواست توقف توليد 20 درصد را دارند بايد بدانند اين هديه آژانس  به ما نبود، بلكه ثمره تلاش دانشمندان خودمان بر اساس نياز هاي انساني در رابطه با راكتور تهران بود.
 
مذاکرات به توافق نهایی نزدیک شده است
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توصیف مذاکرات ایران و آژانس گفت: مذاكرات بايد جاده دوطرفه اي باشد بر مبناي تعامل و تصورم اين است كه امروز مجموعه كشورهاي غربي و آژانس  به اين نتيجه رسيده اند كه سياست قبلی با ايران جواب نخواهد داد و بهترين روش تعامل است. مبناي مذاكرات اخير با تهران هم تعامل بود وحتي تا اندازه اي هم جلو رفت كه امكان نهايي شدن و امضا وجود داشت، اما آنها تمايل داشتند هماهنگي بيشتري با مدير كل انجام دهند و در دور آينده مذاكره كار به نهايت برسد و ما هم مشكلي نداريم.
معاون دبيركل آژانس هم گفته كه دوطرف در ژانويه آينده بار دیگر به مذاكره خواهند داشت و اميد آن مي رود كه برنامه كاري جديدي بين ايران و آژانس در پيش باشد.
ما مي توانيم از اين جمله استفاده كنيم كه ايران و آژانس برروي تمام نقاط به توافق رسيده اند؛ اما آژانس  علاقمند بود كه يك بار ديگر اين مطالب را با مدير كل مرور كنند. ما علاقمند هستيم نقطه پاياني بر اين ابهامات گذاشته شود و علاقمند به طولانی شدن کار نيستيم، اما سياست هاي امريكا به درازا كشاندن مذاكرات است براي اين كه از آن به عنوان اهرم فشار عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده كنند. به همين دليل هم ملاحظه مي كنيد در هر نوبت ايراد جديدي را مطرح مي كنند. براي همين من معتقدم با توجه به تجربه مداليته كه كليه موارد ابهام را آژانس  را (كه 6 مورد بود) مطرح كرد كه هم به آنها پاسخ داديم و هم به آژانس  تاييديه داديم. اين كار به نظر مي رسد كه بايد به نقطه پايان برسد تا شاهد سرانجامي در اين مذاكرات باشيم. البته آژانس  مي تواند اين توافق را انجام دهد و اگر بعد از آن امريكا به تنهايي نكات خاصي را مطرح كرد، نشان دهنده بهانه جويي امريكا و عدم علاقه اش به پايان اين ماجراست. نبايد تمام ظرفيت آژانس  و ساير كشورها صرف سياست غلط آمریکا شود.
 
تحریم های ظالمانه باید لغو شود
بروجردی در خصوص ابهامات مورد ادعای آژانس گفت: اين نوبت با نوبت قبل كه به صورت كلاسه شده و با عدد مشخصي ابهامات را مطرح كردند، متفاوت بود. برخي درخواست ها را داشتند كه ما توضيح داديم كه البته درخواست هاي آنها هميشه بايد براساس يك منطق بررسي شود و اگر خارج از چارچوب پادمان نقطه اي را بخواهند بازديد كننند، در مجلس مدعي هستيم و به دولت هم تذكر داديم كه شما كه مذاكره مي كنيد بايد اين مذاکرات دستاوردهایی داشته باشد.
اينها در گذشته 20 نقطه نظامي در ايران را بازديد كردند، چون ايران داوطلبانه پروتكل الحاقي را پذيرفته بود. خروجي اين امر آن بود كه هيچ مشكلي در اين 20 نقطه نبود و يكي از اين نقاط پارچين بود كه هيچ مشكلي هم نداشت، اما چون بازديد پارچين خارج از توافق صورت گرفته با آژانس  در قالب پادمان است، ما موظف نيستيم اجازه بدهيم.
وی افزود: من معتقدم اينها ظلم بزرگي كه در حق ملت ما انجام داده اند تدوين و تحميل تحريم هايي است كه نمي بايست اتفاق مي افتاد، زيرا همه فعاليت هاي ما شفاف بود و من معتقدم از اين پس هم هر اقدامي در جهت بازديد بازرسان انجام شود بايد متقابلا امتيازي را به ايران بدهند و اين از مواردي است كه هنوز به نقطه پاياني نرسيده و آژانس  بايد بعد از مشورت اعلام نظر كند بنابراين منتظريم ببينيم در دور آينده مذاكرات چه توافقي در اين مورد صورت خواهد گرفت.
 
درخواست های آژانس باید منطقی باشد
بروجردی در پاسخ به سوالی پیرامون درخواست آژانس برای بازدید از تاسیسات پارچین گفت: آنها درخواست پارچين را قبل از مذاكرات تهران بارها اعلام كرده بودند. پارچين نمادي است از درخواست هاي آنها. ما معتقديم هرگونه درخواست اولا بايد در چارچوب توافق ها باشد، شايد آنها بخواهند مجلس را هم بازديد كننند! اين منطقي نيست چون در چارچوب توافق ها نيست. اگر بخواهند خارج از چارچوب پادمان بازديدي داشته باشند، حتما بايد در ازای آن امتیازی بدهند كه به نظر من امتیاز منطقي و معادل آن لغو تحريم هاست.
اولا به رسميت شناختن حق ايران در استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي درخواست مسلم و مورد تاكيد ماست. ثانیا، هرگونه اقدامي كه بخواهند انجام دهند درچارچوب توافق هاي فيمابين باشد. سوم مساله تحريم هاي نابرحق است كه بايد پايان داده شود.
ايران از لحاظ تكنيكي به سوالات آژانس جواب مي دهد اما تنيجه سياسي در رفع تحريمها ندارد و اثري بر مذاكرات با 5+1 ندارد ايران و آژانس چگونه مي تواند اين معضل را حل كند
تا جايي كه من مطلع هستم كليه توافق هاي صورت گرفته توسط آژانس  با ايران به گروه 5+1 منعكس مي شود و آنها در جريان ريز قضايا هستند و نتايج آن هم حتما تاثير گذار است، يعني وقتي ما با آژانس به توافق مي رسيم و آژانس مهر تاييد بر فعاليتهاي ما مي زند، حتما در فضاي مذاكرات 5+1 بسيار موثر است و آنها هم از اين اقدام ايران تمجيد مي كنند و درخواست هاي باقيمانده را مطرح مي كنند . بنابراين به نظرمن حتما تاثير گذار است.
البته این روند طبيعتا زمانگير است يعني همان گونه كه ما مثلا درباره اصل فعاليتهاي هسته اي زماني بسيار اصرار داشتند كه ما هيچگونه فعاليتي نداشته باشيم، ما به مدت دو سال بسياري از فعاليتهايمان را داوطلبانه در اصفهان، اراك، نطنز متوقف كرديم سپس مجلس هفتم وارد گود شد ما چهار مصوبه را گذرانديم و دولت را موظف كرديم كه كار را ادامه دهد، بنا بر اين بازگشت اين مسائل چون در عرصه هاي متعدد هست طبيعتا يكباره عملي نمي شود يعني مقداري زمانگير است اما به عنوان يك تصميم مهم دولت آمريكا اگر اتخاذ شود تاثير مثبت خود را خواهد داشت.
 
 
تحریم ها موجب رشد و پیشرفت ما شده است
بروجردی در ادامه درباره مجازاتهاي آمريكا عليه شخصيتها و شركتهاي مرتبط با فعاليتهاي هسته اي ايران تصریح کرد: براي ما مسئولان جمهوري اسلامي ايران مايه افتخار است كه آمريكا ما را تحريم كند، اين سند افتخار براي ماست، ولي اين تحريمها، بين المللي نيست بلكه از سوي آمريكاست البته كشورهاي اروپايي نيز از تحريمهاي آمريكا تاثير پذيرند. دليل تبعيت آنها از مصوبات آمريكا آن است كه چون كشورهاي ضعيفي در برابر آمريكا هستند، امكان مقاومت ندارند و در واقع از سياستهاي ديكته و تحميل شده از سوي آمريكا پيروي مي كنند. ما تاكنون اين تحريم ها را به عنوان يك تهديد به فرصت تبديل كرديم، از آن به خوبي استفاده كرديم و اگر تحريمهاي آمريكا نبود به اين ميزان در عرصه هاي مختلف رشد نمي كرديم.
 
در آمریکایی ها صداقت ندیدیم
وی در خصوص گفت وگوي مستقيم تهران – واشنگتن و طرح پيشنهادي آمريكا به ايران گفت:
ما با آمريكاييها هيچ مذاكره اي نداشته ايم كه بخواهيم پيشنهادي از آنها دريافت كنيم، البته آمريكا اظهار علاقه كرده كه با ما مذاكره داشته باشد و با ما به توافق دو جانبه دست يابد ولي با توجه به اينكه آمريكايي ها عملا سياستشان سياست چماق و هويج است، از يك طرف اين تحريمها را انجام مي دهند و كنگره تصويب مي كند يا دولت همراهي مي كند؛ و از سوي ديگر دنبال مذاكره و مشوق ها هستند. اين سياست آمريكاييهاست كه ما به آن عادت كرديم. اما آنچه مهم است اينكه ما از حق خود در چارچوب توافقنامۀ ان پي تي و مقررات آژانس حتما نخواهيم گذشت، اين حق مسلم ماست ولي در مواردي كه ما فعلا نياز نداريم مثلا 20 درصد را غني سازي مي كنيم اما در داخل مصرف ندارد اگر بازار صادراتي بود صادر مي كنيم، اگر نه قابل مذاكره است براي آنكه يك چنين توليداتي بخواهد براي مدتي متوقف شود.                  
ما در آمريكاييها صداقتي كه بپذيريم با آنها در عرصه هسته اي مذاكره كنيم، نديديم. در اجلاسهاي متعدد در استانبول، مسكو و ساير اماكن آمريكاييها مصرانه درخواست مذاكره داشتند، اما مذاكره نكرديم چون صادقانه با ما رفتار نمي كنند، مثلا درباره تحريمها و فشارهاي بين المللي آمريكا هم سردمدار بودند و هم كوشيدند از سلاح كهنه و قديمي چماق و هويج استفاده كنند، سعي مي كنند امتيازي بدهند، لبخندي بزنند.
 
پیشنهاد خاصی از آمریکا دریافت نکرده ایم
در مذاكرات آينده 5+1 پيشنهادهای جديد آمريكا بررسي خواهد شد اما هنوز به آن مرحله نرسيده ايم، تاكنون يك دور مذاكره با مسئولان آژانس انجام شده، دور بعد قرار است صورت بگيرد بر اساس آن مذاكرات بايد با غربيها درباره مذاكرات با 5+1 توافق كنيم سپس وارد آن فاز خواهيم شد كه در مذاكرات چه بشنويم و چه بگوييم.
درباره اين مذاكرات در هفته هاي آينده هنوز توافقي صورت نگرفته است ممكن است استانبول بهترين گزينه باشد ولي چون هنوز به توافقي نرسيده ايم نمي توانم مكان و زمان خاصي را مشخص كنم. علاقمندي آنها آن است كه قبل از پايان سال ميلادي اين مذاكرات انجام شود. ولي ما بايد بررسي كنيم سپس با آنها به توافق برسيم.
بروجردی دربارۀ پاسخ احتمالی ایران به "مشوق"ها و اخبار منتشره درخصوص پیشنهاد جدید آمریکا گفت: چون آنها پيامها را از طريق وزارت خارجه يا سفيرشان بيان مي كنند، تا آنجايي كه اطلاع دارم، پيشنهاد ويژه اي مطرح نشده است به ويژه كه چنين پيشنهاداتي در زمان مذاكرات صورت مي گيرد. چون هنوز آن شكل نگرفته اين نيز در حد اخبار بوده و تصميمي از سوي مسئولين اتخاذ  نشده است.
 

پربیننده ترین خبرها