دیدگاه‌ متضاد مفتی‌های سعودی در مورد کریسمس

دیدگاه‌ متضاد مفتی‌های سعودی در مورد کریسمس
سه شنبه 12 دی 1391 - 13:41

روزنامه الشرق عربستان در گزارشی به "ناسازگاری شدید" در نظرات مفتی های عربستان درباره تبریک جشن های آغاز سال نو میلادی به مسیحیان پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از الشرق، "شیخ عید الرمیح" در این باره تاکید می کند: شادی به مناسبت آغاز سال نو میلادی شبیه سازی خود به مسیحیان و کفار و حرام است.
وی همچنین مدعی شده است که علمای مسلمان درباره حرام بودن تبریک به "کفار" به خاطر عید آغاز سال نو میلادی یا "کریسمس" اتفاق نظر (اجماع) دارند.
صالح السدلان، استاذ تحصیلات تکمیلی دانشگاه محمد بن سعود، نیز عید آغاز سال نو میلادی را از اعیادی دانسته که دارای بعد دینی است و تبریک آن را نوعی به رسمیت شناختن آن و دین صاحبان اش دانسته است.
او بر همین اساس تبریک عید مذکور را به مسیحیان "خلاف شرع" دانسته است.
دکتر حاتم العونی الشریف، عضو هیئت علمی "دانشگاه ام القری"، اما گفته است: نص صریح و روشنی در کتاب و سنت وجود ندارد که بر حرمت تبریک اعیاد "کفار" دلالت داشته باشد.
وی درباره مسلمانانی که در جوامع غیر اسلامی زندگی می کنند هم گفته است که نیازی نیست آن ها برای تبریک گفتن پیش دستی کنند.
حاتم العونی تبریک گفتن مسلمانانی که با "کفار" تعامل دارند یا با آن ها رابطه خویشاوندی برقرار کرده اند را جایز دانسته و گفته است: منافع و [اصل] وجود این دسته از مسلمانان در جوامع غیر مسلمان اقتضا می کند که تبریک بگویند.
برخی از مفتی های عربستان گفته اند که هر نوع تبریک گفتنی به مسیحیان در این باره حرام است.
حاتم العونی دراین باره گفت: در قرآن و سنت به حرمت چنین کاری اشاره نشده است و از این رو اگر اجماعی هم درباره حرمت این کار وجود داشته باشد حتما باید مستند به اصول کلی شرعی و قواعد قطعی و معلوم باشد.
وی در عین حال حضور در مراسم جشن مسیحیان را از بیان تبریک به آن ها تفکیک کرده و گفته است در صورت نبود "رای مخالف" می توان قائل به مورد اجماع بودن حرمت این کار شد.
شیخ محمد العریفی اما در صفحه خود بر فیس بوک مسلمانان اروپا و ...  را مورد خطاب قرار داده و شرکت در جشن های کریسمس را حرام اعلام کرده است.
وی در این "فتوا" این جشن ها را دارای مظاهر شرک دانسته و به شرب خمر، رقص و اختلاط زن و مرد در این جشن ها اشاره کرده است.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها