اهداف تظاهرات اخیر در مناطق سنی نشین عراق

اهداف تظاهرات اخیر در مناطق سنی نشین عراق
سه شنبه 12 دی 1391 - 15:02

العالم، بغداد- عضو پارلمان عراق تظاهرات اخیر در برخی از شهرهای سنی نشین را با طرح های منطقه ای برای فروپاشی این کشور مرتبط دانست و گفت: توطئه گران تبلیغ می کنند که پس از سوریه نوبت عراق است.

"عباس البیاتی" به شبکه خبری العالم، گفت: در تظاهرات الرمادی پرچم های رژیم سابق بصورت گسترده برافراشته شد و برخی شعارها و سرودهای آن رژیم را خواندند.
بیاتی از شعار(مردم خواستار سرنگونی نظام هستند) اظهار شگفتی کرد و گفت: چگونه قسمتی از ملت خواستار فروپاشی دولت منتخب عراق می شوند؛ این اعتراضات از چارچوب تظاهرات مسالمت آمیز خارج و به نافرمانی مدنی غیر قانونی تبدیل شده است.
عضو پارلمان عراق، تاکید کرد: قانون اساسی عراق تظاهرات مسالمت آمیز و آزادی بیان را در چارچوب قانون حق شهروندان شمرده است؛ اما این تظاهرات و شعارها نشان می دهد که از قبل برنامه ریزی شده است.
البیاتی با اشاره به تظاهرات اخیر که به بهانه بازداشت شماری از محافظان رافع العیساوی وزیر دارایی این کشور به اتهام دست داشتن در حملات تروریستی برگزار شده است،گفت: بازداشت این افراد مسئله ای قضایی است که طبق قانون انجام شده و اتهامات مطرح نیز بر اساس قانون مورد بررسی قرار می گیرد و دلیلی برای سیاسی کردن آن وجود ندارد. 
عضو ائتلاف دولت قانون درباره حمایت جریان صدر از اعتراضات الرمادی نیز گفت: این جریان از شعارهای فرقه ای این اعتراضات حمایت نکرده بلکه از حق شهروندان برای تظاهرات مسالمت آمیز حمایت و از شعارهای فرقه ای اعلام برائت کرده است.
بیاتی درباره ادعای برخورد تبعیض آمیز دولت با برخی استان ها نیز پرسید: مظاهر این برخورد تبعیض آمیز چیست؟ آیا استان های میانی و جنوبی بیش از استان های غربی یا شمالی بودجه دریافت می کنند؟ بودجه های استان ها طبق میزان جمعیت آن ها توزیع می شود و تفاوتی میان بصره و الانبار نیست.
به گفته وی تعداد نمایندگان و وزرا در این کشور بر اساس حوزه های انتخابی و جمعیت هر استان (هر 100 هزار نفر، یک نماینده در پارلمان) انتخاب می شود و این قانون در همه استان ها اجرا می شود.
عضو پارلمان عراق، افزود: اگر راست می گویند با برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام که نخست وزیر خواستار آن شده موافقت کنند تا صندوق های رای حرف آخر را بزند.
Ma.19:40.31
 
 

پربیننده ترین خبرها