بزرگترین چالش‌های عربستان در سال 2013

بزرگترین چالش‌های عربستان در سال 2013
سه شنبه 12 دی 1391 - 17:40

عربستان درحالی سال 2012 را پشت سر گذاشت که هنوز چالش‌های بزرگی مانند گسترش اعتراض‌های مردمی و فقر، بیکاری و فساد، خاندان سعودی حاکم را تهدید می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کمیته دفاع از حقوق بشر عربستان، گزارش مستندی را از موارد نقض حقوق بشر در این کشور در سال 2012 منتشر کرد.
از سوی دیگر، خبرگزاری‌های مختلف و از جمله آنها "رویترز" به بررسی خطرها و چالش‌هایی پرداختند که عربستان در سال جدید میلادی با آنها مواجه خواهد شد.
عربستان سعودی با وجود آن که 20 درصد کل ذخایر جهانی نفت را در اختیار دارد و بزرگترین صادرکننده نفت خام است، مدتها است که در حل مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود ناتوان مانده است.
چالش بزرگ دیگر، انتقال قدرت به نسل دوم پس از مرگ فرزندان "عبدالعزیز" مؤسس آل سعود است.
یکی دیگر از بزرگترین تهدیدها برای خاندان حاکم در عربستان، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و به ویژه بحران‌های رو به رشد بیکاری، فساد و کمبود مسکن است. پادشاه عربستان در سال 2011 برای حل مشکلات اجتماعی و ساکت کردن اعتراضها به توزیع پول دست زد؛ ولی هیچ راهکاری برای اصلاح رژیم سیاسی حاکم ارایه نکرد.
قدرت علمای وهابی در عربستان سعودی نیز یکی از موانع بزرگ تغییرات اجتماعی است؛ به صورتی که کشمکش‌هایی بین برخی اقشار جامعه مانند مدافعان حقوق زن  و علمای وهابی در گرفت، چرا که وهابی ها کارکردن زنان را مخالف اسلام می دانند.
سال گذشته اعتراض‌ها علیه بی عدالتی در نقاط مختلف عربستان گسترش یافت و در برخی مناطق نیز به خشونت کشیده شد؛ در منطقه الشرقیه حرکت و خیزش مردم برای درخواست آزادی، عدالت و مطالبه حقوق، به شدت از سوی نیروهای امنیتی سرکوب شد. استفاده نیروهای امنیتی و نظامی سعودی از گلوله های جنگی برای متفرق کردن مردم، به شهادت 12 تن از ساکنان منطقه قطیف انجامید.
فعال بودن عناصر القاعده که تفکرات و عقاید آنها از سوی علمای وهابی و تکفیری سعودی سرچشمه می گیرد، یکی دیگر از چالشهای امنیتی عربستان سعودی در سال 2012 بود.
در گزارش مستند سال 2012 مرکز دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان آمده است، خاندان حاکم بر این کشور با اقشار مختلف مردم با خشونت و سنگدلی تعامل می کند.

پربیننده ترین خبرها