سفر محرمانه نتانیاهو به اردن

سفر محرمانه نتانیاهو به اردن
چهارشنبه 13 دی 1391 - 12:33

نتانیاهو در آستانه آغاز انتفاضه سوم و خروش مردم فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست و برای بررسی تحولات تهدید کننده امنیت اسرائیل در منطقه، در سفری محرمانه به اردن، با پادشاه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش العالم، "امانوئل روزن" نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی کانال ده تلویزیون اسرائیل در این خصوص تصریح کرد: رئیس کابینه اسرائیل در سفری محرمانه عازم اردن شد. دفتر نخست وزیر اسرائیل از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.
وی گفت: نتانیاهو در عمان با ملک عبدالله در خصوص مسأله سوریه و همکاری اردن و اسرائیل برای رویارویی با خطر اسلحه شیمیایی موجود در سوریه رایزنی و گفتگو کردند.
وی افزود: دولت ملک عبدالله نیز همانند اسرائیل در زمینه سلاح های شیمیایی سوریه احساس خطر می کند.
روزن گفت: دیدار نخست وزیر اسرائیل با ملک عبدالله سرد توصیف شد، زیرا گفته می شود پادشاه اردن به شدت از نحوه تعامل نتانیاهو با ابومازن انتقاد کرده است.
"غالب قندیل" مدیر مرکز مطالعات شرق جدید در بررسی این گزارش در گفتگو با برنامه این هفته "العین الاسرائیلیه" ( از نگاه رسانه های اسرائیل) شبکه خبری العالم تصریح کرد: اردن نقش حساس و مهمی در ترسیم معادله سیاسی جدید منطقه ایفا می کند.
وی گفت: عربستان و قطر، برای تسهیل عملیات نظامی علیه سوریه، به شدت اردن را تحت فشار قرار داده اند، در حالی که اردن به علت نیاز به آب و محصول گندم سوریه، هزینه های اجرای این درخواست را از نظر اقتصادی و امنیتی بسیار گزاف می داند.
وی افزود: "اسرائیل" از رشد روابط اردن با عراق و آنچه آن را "محور ایران" می خواند، نگران است.
غالب قندیل گفت: توانایی محور مقاومت در جذب اردن از طریق توافقنامه های  اقتصادی که "نوری المالکی" نخست وزیر عراق با مسؤولین اردن مطرح کرد، تغییرات جدیدی در نقشه راهبردی منطقه ایجاد می کند که این امر اسرائیلیها را بشدت نگران کرده است.
وی خاطرنشان کرد: رشد روابط عراق و اردن و نزدیک شدن اردن به محور ایران و سوریه، بمثابه زنگ خطری برای صهیونیست ها است که آنها را از بروز تحولات جدید در منطقه نگران کرده است.
 

پربیننده ترین خبرها