افزایش فقر و فساد روی دریای نفت عربستان

افزایش فقر و فساد روی دریای نفت عربستان
پنج‌شنبه 14 دی 1391 - 12:48

العالم - افزایش روز افزون فقر و فساد در منطقه نفت خیز عربستان سعودی موجب گسترش اعتراض های مردمی دراین کشور شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم ، درشرایطی که فقر گریبان نزدیک به یک چهارم جمعیت هفده میلیون نفری عربستان را گرفته است ، در آمدهای کلان نفتی به حساب آل سعود و شاهزادگان و وابستگان خاندان حاکم سرازیرمی شود.
در این کشور نفت خیز ۷ هزار عضو دودمان سلطنتی آل‌سعود، به تمامی کشور و تمامی ساکنان آن حکمرانی می‌کنند. این گروه علاوه بر در دست ‌داشتن تمامی امور حساس کشور، ثروت‌های نجومی حاصل از فروش نفت و گاز و تمامی امور کشور را بدون حضور هر گونه نهاد انتخابی و یا نظارت مردمی در اختیار خود گرفته‌اند.
روزنامه انگلیسی گاردین اخیرا گزارش کرد در حالي كه ميانگين فقر، بيكاري و فساد درعربستان روز به روز افزايش می یابد،  درصد زیادی  از درآمدها به حساب شخصی خاندان حاكم واريز مي شود.
بر اساس این گزارش، حكومت عربستان شمار فقرا را اعلام نمي كند و آمارهاي رسمي در اين باره بسيار محدود است؛ اما گزارش هاي رسانه ای حاکی از این است که بين 2 تا 4 ميليون نفر از مردم اين كشور زير خط فقر به سر مي برند.
بر اساس آمار موجود، دو سوم مردم عربستان زير 30 سال سن دارند و حدود سه چهارم بيكاران نيز زير 20 هستند.
فقر مردم عربستان باعث اعتراض های گسترده در این کشورعلیه فساد، تبعیض و بی عدالتی شد که به شدت سرکوب می شوند.
سیاست سرکوب تنها به معترضان در خیابان های این کشور محدود نمی شود، سال گذشته 3 وبلاگ نويس در پی تهیه فیلمی ویدئویی از فقر مردم بازداشت شدند.
"سعاد الشمري" یکی از میلیون ها فقرزده عربستانی که همراه 5 کودک و شوهرش در خانه ای فرسوده زندگی می کند. همسر سعاد بیکار است و این خانواده هيچ درآمدي ندارند.
سعاد می گوید:كودكانم گريان هستند و نمي توانم نيازهاي آنها را برآورده كنم.
عربستان که در سال 2012 رکورد فروش نفت را شکست در حدود 320 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها