تحولات میدانی در سوریه و سخنرانی بشار اسد

تحولات میدانی در سوریه و سخنرانی بشار اسد
سه شنبه 19 دی 1391 - 11:28

سوريه در وضعيت جنگ قرار دارد، همه طرف‌ها اعم از مسئولان نظام يا دولت، مخالفان يا تروريست‌های فعال می گویند که اين كشور در حالت جنگ قرار دارد و سياست در عمليات و جنگ ميداني افراد مسلح در سوريه مشهود است يا آنگونه كه يكي از مسئولان سوري مي‌خواهد بگويد: " كفش‌هاي گروه‌های مسلح و جنگجويان، جنگ را ترسيم مي‌كند."


به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم روزنامه الاخبار چاپ بیروت امروز در گزارشی به قلم حسن علیق به بررسی آخرین تحولات میدانی سوریه پیش از سخنرانی مهم رئیس جمهور سوریه پرداخت و نوشت:
بشار اسد رئيس جمهوري سوريه در سخنراني دو روز پيش خود با چنان اعتمادي سخنراني كرد كه برخي‌ها آن را مبالغه آميز خواندند اما اسد و بنا به نظر برخي از آگاهان وضعيت ميداني سوريه، اين اعتماد در سخنان خود را كه آن را "واقعي" دانستند، از توانايي‌ها و موفقیت‌های ارتش خود و دستاوردهاي آن در طول هشت هفته اخير گرفته بود.
بر اساس این گزارش، در نوامبر گذشته، دمشق پايتخت سوريه و مناطق اطراف آن بارها هدف حمله مخالفان مسلح قرار گرفت، در ابتدا، جبهه النصره كه مقتدرترين گروه مخالفان مسلح است، تلاش مي‌كند كه از دو محور اصلي، دمشق را تحت محاصره خود درآورد: از محور دوما و اطراف آن به سمت العباسيين و از داريا به سمت باغ هاي كفرسوسه و از ان جا به دمشق پايتخت سوريه.
سرويس‌هاي امنيتي سوريه به اطلاعاتي درباره اين طرح دست يافتند، در نتيجه ارتش سوريه دو عمليات را در دو محور اجرا كرد كه باعث شد جبهه النصره عمليات خود را به تعويق بياندازد و با تلفات سنگین در اولین گام عقب‌نشینی کند.
اما جبهه النصره مواضع خود را در داريا و معظميه الشام تقويت كرد و به برخي از پايگاه‌هاي نظامي سوريه در مناطق ریف دمشق حمله برد و پيشروي به سمت فرودگاه بين‌المللي دمشق را آغاز كرد با اين هدف كه آنجا را اشغال و راه ارتباطي ميان فرودگاه و پایتخت را قطع كند.
به نوشته علیق؛ منابع ياد شده در ادامه گفتند "به شكلي كاملاً غافلگيرانه و خيلي ساده، شورشيان النصره توانستند برخي از مراكز نظامي حساس از جمله برخي مواضع نيروي هوايي را در ريف دمشق اشغال كنند. در مقايسه با مخالفان مسلح، ارتش سوريه در هفته پاياني ماه اكتبر به يك قدرت مسلط تبديل شد اما قادر به مقابله با حملات مبارزاني كه طرح‌هايي را با نظارت افسران خارجي متخصص در جنگ و امور فني اجرا مي كردند، نبود. براي اولين بار از ژوئيه 2012 و انفجار ساختمان امنيت ملي و حمله گسترده مخالفان به دمشق و حومه آن، باعث شد كه نظام سوريه احساس كند كه پايتخت سوريه در محاصره قرار گرفته است.
مسئولان نظامي در وزارت دفاع و كاخ رياست جمهوري سوريه، رويدادهاي شکل گرفته در اطراف خود را به وجود كاستي‌ها و نقص‌هاي متعدد نسبت دادند كه خسارات سنگيني را به ارتش سوريه وارد كرد از جمله آنکه با وجود اطلاع ارتش از حمله جبهه النصره به مراکز دولتی و نظامی، برخي مواضع به دست عناصر این گروه تروریستی وابسته به اخوان المسلمون سوریه افتاد.
بر اساس این گزارش ديري نپائيد كه مسئولان سوري تغييراتي را در راه كارها و تصميمات ميداني اتخاذ كردند و نيز جابجايي‌هايي را با هدف بهبود بخشيدن به قدرت اجراي عمليات از سوي نيروهاي نظامي در رده‌های مختلف مسئولان و افسران انجام دادند، نتايج اين تغييرات در مدت زماني كوتاه مشاهده شد به گونه‌ای که نيروهاي ارتش سوريه توانستند كه با حمله شورشيان به فرودگاه دمشق و جاده آن مقابله كنند تا اين منطقه را از منطقه درگيري نظامي به منطقه اي امنيتي  تبديل كنند و سپس درمرحله بعد اين منطقه را بارديگر تحت كنترل خود درآوردند. طولي نكشيد كه به گفته منابع ياد شده، ارتش سوريه، زمام امور را در دست گرفت و از حالت دفاعي به تهاجمي تغيير وضعيت داد.
تغيير تصميم‌گيري‌هاي نظامي و تغييراتي كه در بخشي از ساختارهاي "مسئولان  و امرای ارتش" حاصل شد، موجب گردید كه به طور كل اوضاع نظامي قبل از سخنراني رئيس جمهوري سوريه از وضعيت بسيار منفي در اواخر اكتبر به وضعيت مثبت تغيير پيدا كند. نيروهاي ارتش سوريه به مناطقي كه تحت سلطه مخالفان مسلح درجنوب دمشق و شرق آن بود، حمله كردند و نيز پيشروي‌هايي را در بخش‌هايي از مناطق ناآرام در شمال به ويژه در حلب و نيز در شهر ادلب كه هنوز تحت كنترل ارتش سوريه است، انجام دادند و تصميم بر آن شد تا از مناطقي كه از لحاظ نظامي ارزشي ندارد، عقب نشيني كند اما به جاي آن مواضع خود را در مناطق مهم‌تر و با قابلیت راهبردی تقويت نمايد و پس از آن بود كه پيشروي هايي را به سمت مواضع مخالفان انجام داد.
اين نگاه خوش‌بينانه مسئولان رسمي سوريه به وضعيت ميداني كشور كه بشار اسد در سخنراني خود در مركز اوپرا در دمشق به آن استناد كرد، تا حدود زيادي با بخشي از نقطه نظرات مخالفان درتضاد است،  برخي از مخالفان نظام دمشق از جمله كساني كه معتقدند كه نظام اسد طي هفته‌ها يا ماه‌هاي آينده سرنگون مي‌شود، اكنون كم‌تر نسبت به اين قضيه خوش‌بين هستند. از نظر آنها يكسره شدن امور، صرفاً به معناي به سلطه بر مناطق شمال سوريه است.. يكي از عناصر مسلح دراين باره مي‌گويد: شمال سوريه در هفته‌هاي آينده يا حداكثر تا يك ماه آينده به طور كامل در سلطه ما خواهد بود و پس از آن ممكن است درگيري در مناطق مركزي و جنوبي، سال‌ها به طول بيانجامد، مگر اينكه اتفاقي غيرقابل پيش بيني و دور از انتظاري رخ دهد.

پربیننده ترین خبرها