سرقت تركيه از تاسيسات صنعتي سوريه

سرقت تركيه از تاسيسات صنعتي سوريه
شنبه 23 دی 1391 - 12:32

يك مسئول سوري ، تركيه را به دست داشتن در سرقت از تاسيسات صنعتي در شهر حلب نزديك مرزهاي تركيه و انتقال كالاها و لوازم كارگاه ها و همچنين انتقال خودروهاي مسروقه به اين كشور متهم كرد.

دمشق با متهم کردن مقامات تركيه به دست داشتن در سرقت از تاسيسات صنعتي در شهر حلب و انتقال آنها به داخل تركيه، از شوراي امنيت و سازمان ملل متحد خواسته است برای مجازات عاملان این سرقت ها و حامیان آنها، وارد عمل شوند.
"فارس الشهابي" رئيس اتحاديه اتاق هاي صنعت سوريه روز شنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم با اشاره به سرقت برنامه ریزی شده از همه كارگاه هاي صنعتي حلب، گفت: بيشتر كالاها و لوازمي كه به سرقت مي رود به تركيه قاچاق مي شود؛ و من از اينكه دولت تركيه آن را تكذيب مي كند، در تعجب هستم.
يك منبع رسمي تركيه اتهامات سوريه عليه كشورش را تكذيب و آنها را خنده دار توصيف كرد.
در اين حال سخنگوي رسمي گروه موسوم به شوراي نظامي انقلابي در حلب موسوم به "ابو براء" به این سرقت ها اعتراف كرد و گفت كه از دهها خانه سرقت شده است.
فارس الشهابي افزود: اگر دولت تركيه از چيزي نمي ترسد پس با كميته بين المللي تحقيق موافقت كند. طرف سوري حاضر است در صورتي كه اين اتهام بي اساس باشد همه تبعات حقوقي آن را بپذيرد.
وي اظهار داشت: وزارت امور خارجه سوريه با ارسال نامه اي به سازمان ملل متحد و شورای امنیت خواستار تشكيل كميته تحقيق درباره حوادث سرقت در حلب و دست داشتن تركيه در آن شده است.
رئيس اتحاديه اتاق هاي صنعت سوريه با اشاره به اين كه كالاهاي سرقت شده در تركيه به فروش مي رسد، افزود: زماني كه كميته تحقيق با دليل قاطع دست داشتن تركيه را در اين حوادث ثابت كند ، دمشق خواستار پرداخت غرامت به همه آسيب ديدگان از جمله صنعتگران ، تاجران و شهرونداني خواهد شد كه دارايي هايشان به سرقت رفته است.
وزارت امور خارجه سوريه در دو نامه ارسالي به رئيس شوراي امنيت و دبيركل سازمان ملل، اعلام كرده است كه از حدود هزار كارگاه در شهر حلب سرقت شده؛ و كالاهاي مسروقه با اطلاع كامل دولت تركيه به اين كشور منتقل شده است؛ و  اين اقدام غير قانوني و تجاوزكارانه است و اقتصاد و منبع درآمد سوري ها را هدف قرار مي دهد.
وزارت امور خارجه سوريه در این نامه ها خاطرنشان کرده است: اين اقدام بيانگر طمع ورزي هاي تركيه و نقش خرابكارانه اين كشور در بحران سوريه و نيت منفي تركيه در قبال ملت سوريه است؛ و بطلان ادعاهاي آنكارا را درباره علاقمندي به حفظ جان سوري ها تاييد مي كند.
28/س17:39
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها