تظاهرات علمای وهابی مقابل کاخ پادشاه عربستان

چهارشنبه 27 دی 1391 - 11:46

دهها تن از علمای عربستان سعودی در اقدامی بی سابقه، برای اعتراض به حکم پادشاه مبنی بر تعیین 30 زن به عنوان اعضای مجلس مشورتی، مقابل کاخ پادشاهی تظاهرات کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دهها تن از علمای وهابی سعودی دیروز (سه شنبه) در اعتراض به اقدام "عبدالله بن عبدالعزیز" مبنی بر تعیین 30 زن به عنوان اعضای مجلس مشورتی، مقابل کاخ پادشاهی تظاهرات کردند. این درحالی است که علمای سعودی تا پیش از این هرگونه تجمع و اعتراض را حرام می دانستند.
ملک عبدالله جمعه گذشته (22 دیماه) 30 زن را به عنوان اعضای مجلس مشورتی عربستان معرفی کرد.
شورای عالی علمای سعودی از جمله مفتی کل این کشور، برخلاف ادعاهای قبلی خود با این اقدام ملک عبدالله موافقت کردند.
اما تجمع حدود 50 عالم دینی مقابل کاخ پادشاه نشان دهنده اعتراض گسترده جریان وهابی این کشور به این اقدام است.
یک فعال عربستانی نزدیک به علمای این کشور، بر صحت تصاویر منتشر شده از تجمع شماری از علمای وهابی مقابل کاخ ملک عبدالله با هدف دیدار و گفت وگو با وی و "خالد التویجری" مشاور ارشد پادشاه و رئیس دیوان پادشاهی تأکید کرد.
گفته می شود التویجری عامل اصلی اینگونه تغییرات تدریجی در عربستان است.
"ولید ابوالخیر" فعال مدافع حقوق بشر در این باره گفت: علمای مذکور با هدف گفتگو با پادشاه و التویجری درباره تعیین زنان در مجلس شورا تجمع کردند و حدود دو ساعت در مقابل کاخ پادشاهی ماندند. اما به آنها اجازه ورود داده نشد.
در دو روز اخیر این دومین بار است که علمای دینی که فتوای حرام بودن هر گونه اعتراض عمومی را صادر کرده اند، به طور علنی نگرانی شان را از تصمیمات پادشاه اعلام می کنند.
خالد الدجیل، تحلیلگر سیاسی عربستانی نیز به تناقض اقدامات این علما اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد جامعه عربستان امروزه با تغییرات اجتماعی و سیاسی مواجه است؛ و در آینده شاهد نسل جدیدی از سلفی ها خواهیم بود که پیشنهادهایی متفاوت با دیدگاههای سلفی های سنتی ارائه خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها