پژوهشگر مصری:

عربستان مجری توطئه های آمریکاست

عربستان مجری توطئه های آمریکاست
چهارشنبه 27 دی 1391 - 23:20

نویسنده و پژوهشگر مصری، سیاست کلی حاکم بر عربستان را سیاست مبتنی بر حذف رقیب و اجرای توطئه های آمریکایی برضد کشورهای منطقه به ویژه عراق، سوریه و ایران دانست.

"علی ابوالخیر" در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: پادشاه عربستان با صدور حکم سلطنتی دستور اختصاص 20 درصد از کرسی های مجلس شورا به زنان را صادر کرد. اما سئوال این است که چرا این پادشاه، در این چارچوب، کسی را از میان فرزندان منتخب منطقه الشرقیه یا مناطق جنوب و غرب کشور به عنوان امیر در نظر نمی گیرد تا حاکمیت بر کشور در انحصار شاهزاده ها و امیران خاندان حاکم نباشد؟.
وی افزود: اوضاع داخلی عربستان از زمان شکل گیری بهار عربی در کشورهای منطقه، دچار تنش شده است و در منطقه الشرقیه، حجاز و همچنین نجران که شیعیان اسماعیلی در آن زندگی می کنند، مردم به ستوه آمده اند. پادشاه عربستان قصد دارد به جای این که خواسته های مردم این مناطق را اجابت کند، اطراف خود را از نیروهای جوان پر کند. اما باید دانست که تغییر طرز فکر سعودی با این شیوه، امکان پذیر نخواهد بود. برای مثال نمی توان باور کرد که سعود بن نایف، شاهزاده  سعودی به منطقه الشرقیه بیاید و حقوق مردم این منطقه را احقاق کند.
ابوالخیر گفت: در این منطقه مردمی زندگی می کنند که حتی اجازه ندارند بر فراز گلدسته های مساجد، بانگ اذان سر دهند یا مراسم مذهبی برگزار کنند. این در حالی است که سرکوب اقتصادی نیز در این منطقه که منشا ثروت نفتی این کشور است، اعمال می شود.
وی خاطر نشان کرد: رژیم آل سعود از تاثیرپذیری مردم این کشور از خارج نیز بیمناک است، روزنامه گاردین از ائتلافی آمریکایی – سعودی خبر داده که بر اساس آن، عربستان با مشارکت ترکیه، غرب عراق را پوشش هوایی دهند. در واقع عربستان همواره در تلاش برای اجرای خواسته های دولت آمریکا است تا بتواند این کشور را در قبال اوضاع داخلی این کشور ساکت نگه دارد.
این پژوهشگر مصری گفت: سیاست کلی حاکم بر عربستان، سیاست حذف مخالف و رقیب است، مذهب حاکم بر این کشور مذاهب دیگر را به رسمیت نمی شناسد و رسما صوفی ها را تکفیر می کند و شیعیان را کافر می داند و به این ترتیب شیوه سرکوب پیروان مذاهب دیگر را در دستور کار دارند. به عنوان مثال در منطقه الشرقیه حتی یک قاضی از میان مردم این منطقه وجود ندارد و هیچ معلمی از افراد منطقه در الشرقیه تدریس نمی کند و سرکوب فکری در این منطقه در همه سطوح انجام می شود.
ابوالخیر در پایان تاکید کرد: عربستان سعودی فاقد قانون اساسی مشخص است و هیچ قوانینی برای الزام حاکمان به تعهدات خود وجود ندارد. بالاترین قدرت را خاندان حاکم در دست دارند و در رده بعد ارتش وابسته به خاندان حاکم قرار دارد و پس از آن مردمِ منزوی و حاشیه نشین قرار دارند. بنابراین تا وقتی که طرز تفکر خاندان حاکم، پادشاه، حاکم منطقه الشرقیه و مدینه منوره و دیگر مناطق تغییر نکند، مشکلات این کشور همچنان حل نشده خواهد ماند.
-16-22:28
26
 

پربیننده ترین خبرها