"یک بام و دو هوا"ی فرانسوی ها در سوریه و مالی

شنبه 30 دی 1391 - 21:45

پاریس، العالم - تحلیلگر لبنانی با انتقاد از سیاست دوگانه فرانسه در قبال گروه های تندرو، گفت: این کشور در مالی با این گروه ها می جنگد و در لیبی و سوریه با آنها هم پیمان می شود.

"فیصل جلول" در گفت وگو با شبکه خبری العالم با انتقاد از سیاست دوگانه فرانسه در برخورد با گروه های افراطی، اظهار داشت: فرانسه می خواهد در مالی بدون ارائه دلیل موجه، با "گروه های افراطی" بجنگد، در حالی که در لیبی و سوریه با آن ها متحد شده است.
وی سرنگونی رژیم سابق لیبی را به نوعی حاصل ائتلاف فرانسه و غرب با گروه های موسوم به "اسلام گرا" دانست و گفت: پس از سرنگونی رژیم قذافی، افراد مسلح در لیبی به مالی رفتند و گروه های تندرو آنجا به سلاح های پیشرفتۀ منتقل شده از لیبی، دست یافتند.
از سوی دیگر خبر کشته شدن گروگان های اروپایی و آمریکایی در پی حمله هوایی نیروی هوایی الجزایر به گروگان گیرها همچون صاعقه ای بر سر مقامات پاریس فرود آمد. برخی کارشناسان امور سیاسی گفته اند این رویداد طرف های دیگری را نیز وارد جنگ مالی خواهد کرد.
همچنین "یوسف الهلالی"، کارشناس و تحلیلگر سیاسی، در گفت و گو با شبکه خبری العالم با اشاره به احتمال جدی گسترش دامنه جنگ مالی گفت: حال این سوال مطرح است که، آیا فرانسه این جنگ را با کمک برخی دولت های آفریقایی ادامه خواهد داد، یا آمریکا و انگلیس تغییر موضع داده و مستقیما وارد جنگ خواهند شد؟
خاطرنشان می شود که انتقاد از حمله نظامی دولت اولاند به خاک مالی، از سوی مسئولان ارشد سابق فرانسه نیز افزایش یافته است.
"والری ژیسکاردستن"، رئیس جمهور اسبق فرانسه، با اشاره به زمانبر بودن این جنگ، آن را به استعمار جدید تشبیه کرد.
"دومینیک دوویلپن"، نخست وزیر اسبق فرانسه نیز، این جنگ را "محکوم به شکست" نامید.
 

پربیننده ترین خبرها