اينديپندنت: گروگان گيري، پيامد دخالت فرانسه بود

اينديپندنت: گروگان گيري، پيامد دخالت فرانسه بود
يکشنبه 1 بهمن 1391 - 18:31

روزنامه انگلیسی اينديپندنت، گروگان گيري در الجزاير را پيامد مستقيم عمليات نظامي فرانسه در مالي توصیف کرد و هرگونه دخالت نظامي فرانسه در ديگر کشورهاي منطقه را موجب تكرار چنين اتفاقاتي دانست.

به گزارش روز يكشنبه پايگاه خبري شبكه العالم، اين روزنامه در ادامه با ابراز تعجب از شكل گيري سازماني مستقل از القاعده در كشورهاي منطقه "مغرب عربي" با توانايي واكنش سريع و گروگان گرفتن شمار زيادي از كاركنان تاسيسات نفتي "این اميناس" در الجزاير؛ نوشت: دخالت هاي غرب در مالي ممكن است به بازگشت نظم به اين كشور كمك كند و در كوتاه مدت با استقبال ساكنان بومي اين كشور مواجه شود، اما حضور يك قدرت بزرگ در اين كشور، ثبات آن را به هم خواهد زد.
اينديپندنت بر اين باور است كه بايد از تجربه هاي منفي دخالت آمريكا در عراق و افغانستان درس گرفته شود. اگر فرانسوي ها، عمليات نظامي در مالي را به سرعت تمام كنند، ممكن است چندان دچار مشكل نشوند؛ اما اگر براي مدت زيادي در مالي بمانند، درگير جنگ هاي قومي- قبیله ای و تلاش براي حفظ دولت در راس قدرت خواهند شد، آن هم در كشوري كه در منجلاب فساد و ركود دست و پا مي زند.
اين روزنامه انگليسي، كشور آفريقايي مالي را مهد زلزله هاي سياسي جهان و گرفتار درگيري هاي قومي و مذهبی دانست و يادآور شد كه شمال اين كشور از سال 1963 تاكنون درگير شرايط بغرنج است. بحران كنوني نيز ريشه در خیزش قومي در سال 2012 دارد كه تنها چند ماه پس از کودتای نظامي در باماكو پايتخت مالي به وقوع پيوست.
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها