افزایش حمله به اماکن مقدس در تونس

افزایش حمله به اماکن مقدس در تونس
سه شنبه 3 بهمن 1391 - 18:49

العالم - نزديك به يك سال است كه بسياري از زيارتگاه ها و مقام هاي صوفي در تونس در معرض تخريب يا آتش سوزي قرار مي گيرند كه آخرين مورد مقام "سيدي بوسعيد الباجي" واقع در حومه منطقه سيدي بوسعيد است.

به گزارش روز سه شنبه شبكه خبري العالم، در اين آتش سوزي، مقام سيدي بوسعيد که زیارتگاه مردم منطقه و مکانی با جاذبه گردشگری به شمار می آید ، کاملا تخریب شد.
حمله به اين مكان صوفي در زمره فعالیت هایی است كه به تازگي بسياري از مقام ها و زيارتگاه هاي تونس را هدف قرار داده و برخی منابع آن را به سلفي ها منتسب می کنند.
آتش سوزي که بخش وسيعي از مقام سيدي بوسعيد را تخريب كرد ؛ خشم ساكنان منطقه را برانگيخت و مردم روز يكشنبه با برگزاري تظاهرات اعتراض خود را ابراز كردند .
تظاهرکنندگان  از هيات رسمي به رياست "منصف مرزوقي" رييس جمهوری تونس كه به ديدار از اين منطقه آمده بود، با بي ميلي استقبال كردند.
از سوي ديگر، "مهدي مبروك" وزير فرهنگ تونس از آغاز ترميم اين مقام صوفي كه از سال 1985 در فهرست ميراث جهاني سازمان يونسكو قرار گرفته است، خبر داد. 
"محمد رئوف دخلاوي" والي منطقه سيدي بوسعيد خاطرنشان كرد كه ساكنان این محل ترميم و حفاظت از آن را به عهده بگيرند.
زیارتگاه سیدی بوسعید ، مربوط به قرن دوازدهم میلادی ویکی از آثار تاریخی مهم تونس است که در شهری به همین نام قرار گرفته است.
از زمان سرنگوني رژيم ديكتاتوري زين العابدين بن علي، آمار حمله به مقام ها، زيارتگاه ها و زاويه هاي صوفي در تونس افزايش يافته و گروههای سلفی و وهابی افراطی عامل اصلی آن به شمار می آیند.
"جمعيت تونسي ها" نیز روز سه شنبه با صدور بیانیه ای آنچه را كه "اقدامات تعمدي براي حمله به ميراث فرهنگي تونسيها و اعتقادات آنها ناميد"، محكوم كرد و فهرستي از 20 محل از اماكن مقدس صوفي ها كه در ماههاي اخير در معرض حمله و تخريب قرار گرفته است، ارايه كرد.
در برخی کشورهای دیگر مانند لیبی، مالی و سوریه که گروههای وهابی در حال فعالیت هستند تخریب اماکن زیارتی، مذهبی و تاریخی در دستور کار آنان قرار دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها