تجمع مخالفان دولت مصر در میدان التحریر

تجمع مخالفان دولت مصر در میدان التحریر
جمعه 6 بهمن 1391 - 12:17

مردم مصر از ساعت های نخست صبح روز جمعه، حرکت به سمت میدان التحریر را آغاز کردند تا در آیین بزرگداشت سالروز انقلاب مصر در 25 ژانویه که به سرنگونی رژیم حسنی مبارک منجر شد، شرکت کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خیابان های منتهی به میدان التحریر، پنج شنبه شب عرصۀ درگیری راهپیمایان و نیروهای پلیس بود و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهر کنندگانی که در اطراف میدان التحریر تجمع کرده بودند، از گاز اشک آور استفاده کرده و ده ها تن را زخمی کردند.
درگیری زمانی آغاز شد که ده ها تن از جوانان تظاهر کننده سعی کردند با تخریب دیوارهای بتونی ایجاد شده توسط نیروهای امنیتی در انتهای خیابان "القصر العینی"، راه را برای رسیدن تظاهر کنندگان به میدان التحریر بگشایند.
این تظاهرات که به دعوت مخالفان دولت مرسی برگزار خواهد شد، به مثابه واکنش مردم و انقلابیون مصر به ناکامی مرسی و هم پیمانانش در برقراری ثبات سیاسی و اقتصادی و یافتن راه حلی برای مشکلات معیشتی شهروندان و عدم پاکسازی قوه قضائیه و پلیس است.
در این میان برخی از نیروهای مخالف، برای سرنگونی نظام شعار دادند و این در حالی است که این میدان، دو سال پیش نیز سر دادن شعار "مردم سرنگونی نظام را خواستارند" از سوی مردم را شاهد بود.
نیروهای مخالف دولت مرسی و هواداران او، مردم قاهره و دیگر استان ها را به تظاهرات مسالمت آمیز بر ضد "حکومت اخوان المسلمین" و "تلاش برای اخوانیزه کردن نظام" فراخواندند.
به نظر می رسد تلاش محمد مرسی رئیس جمهور مصر برای آرام کردن مخالفان در سخنرانی میلاد پیامبر اکرم (ص) به نتیجه نرسیده و دعوت او از مخالفان برای گفت و گوی ملی به ناکامی انجامیده است.
مرسی در سخنرانی خود گفته بود: همچنان در حال مبارزه با کودتای معکوسی هستیم که سعی دارد با کمک عناصر رژیم سابق، نظام حاکم را سرنگون کرده و جلوی هرگونه پیشرفت را در کشور بگیرد.
26
 

پربیننده ترین خبرها