نقش مشکوک قطر در تحولات مغرب عربی

نقش مشکوک قطر در تحولات مغرب عربی
يکشنبه 8 بهمن 1391 - 12:08

مطبوعات الجزایر درباره نقش مشکوک قطر در حمایت از گروه‌های تروریستی در شمال مالی و دیگر مناطق دنیا، به ویژه کشورهای مغرب عربی هشدار دادند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، مطبوعات الجزایر همزمان با آغاز جنگ در مالي و تحولات اخیر الجزاير و دومين سالگرد انقلاب هاي تونس و مصر، سئوالاتي را درباره ارتباط گروه‌هاي تروریستی و نظام هاي غربي و عربي، مطرح کردند.
"جمال لعلامي" روزنامه نگار الجزایری در روزنامه مستقل "الشروق" نوشت، همان طرفهايي كه سوار بر موج انقلابهای عربي شدند؛ امروز از تحولات آفريقا سوء استفاده مي كنند؛ و جنگي كه اخيرا به راه افتاده همچنان ابهام برانگيز است.
وي افزود: توطئه تجزيه امت عربي و اسلامي به اين جا ختم نشده است؛ بلكه زرادخانه نظامي به صحراي بزرگ منتقل شده؛ جايي كه چاههاي نفت، اورانيوم، طلا و الماس وجود دارد.
نويسنده مقاله در ادامه به مواضع ضد و نقيض ناتو اشاره كرد و گفت، ناتو به برخی از گروه‌هاي افراطی اجازه مي دهد با قذافي و نيروهايش بجنگند و به آنها در اين زمينه كمك كرد؛ ولی به حضور این گروه های مسلح در سوریه توجهی نمی کند.
روزنامه "الوطن" نیز در صفحه نخست خود عكس شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر را با عنوان «بازي قطر براي ايجاد ناآرامي» منتشر كرد و نوشت؛ قطر مظنون به حمايت مالي از گروه‌هاي مسلح در شمال مالي و ديگر كشورها است، و شمار معترضان به این حمایتها افزایش یافته است.
به نوشته اين روزنامه، قطر پس از ائتلاف با ناتو، همه تلاش خود را برای سرنگونی قذافي به کار گرفت، اما در جنگ عليه گروههاي تروريستي در مالي برخلاف انتظار، دوحه از هم پيمان خود پاريس فاصله گرفت و از دخالت نظامي آن انتقاد كرد. انتظار نمي رفت اين موضع اتخاذ شود و همين مسئله شك و ترديدهايي را در محافل سياسي و رسانه اي (فرانسوي) به وجود آورد؛ به صورتیکه سئوالاتي درباره نقش مبهم قطر و روابط شك برانگيز این کشور با گروه‌هاي افراطي مطرح شد.
روزنامه "لوكوتديان دوران" نيز نوشت؛ آيا گروه‌های مسلح زاده انقلاب عربي هستند؟ .. نه، انقلاب هاي تونس و مصر و به ويژه ليبي به این گروه ها فرصت داد قدرت بگيرند و سلاح هاي جديدي به دست آورند؛ اما آنها با انقلاب به وجود نيامده اند.

پربیننده ترین خبرها