رسوایی مفتی قطری با ورود به فتنه عراق

رسوایی مفتی قطری با ورود به فتنه عراق
دوشنبه 9 بهمن 1391 - 13:05

کارشناسان، ورود مفتی قطر به موضوع عراق را اقدامی شکست خورده برای فتنه انگیزی در این کشور دانستند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، مؤسسه موسوم به "اتحادیه جهانی علمای مسلمان" به ریاست یوسف قرضاوی، در تلاشی آشکار برای ایجاد جنگ داخلی و فتنه انگیزی در عراق، دوت و ارتش را مسئول درگیری‌ها و اغتشاشات اخیر در فلوجه دانست و "سرکوب تظاهرکنندگان" را محکوم کرد.
این مؤسسه در بیانیه خود از تظاهرات و اغتشاشها در مناطق سنی نشین عراق حمایت کرد، و آن را حق قانونی مردم در چارچوب قانون اساسی دانست.
این درحالی است که کمیته تشکیل شده از سوی پارلمان عراق به ریاست "شیخ خالد العطیه" پس از دیدار از شهر فلوجه قول داد طی 48 ساعت گزارشی را برای بررسی جزئیات و علل درگیری جمعه گذشته میان نیروهای ارتش عراق و تظاهرکنندگان تدوین کند.
شیخ خالد العطیه با تأکید بر بی طرفی کمیته مذکور خطاب به شهروندان فلوجه گفت: ما برای کمک به مظلومان به اینجا آمده ایم و چنانچه پس از بررسی کامل دلایل برای ما ثابت شود که ارتش مقصر بوده است از شما دفاع خواهیم کرد.
از سوی دیگر "شیخ خالد حمود الجملی" از شخصیت های معتمد فلوجه ویدئویی را به هیأت اعزامی از بغداد ارائه کرد؛ در این ویدیو جزئیات کشته شدن هشت نفر و زخمی شدن 60 نفر از مردم این شهر در روز جمعه به نمایش در آمده بود.
براساس این ویدئو، تظاهرکنندگان به سوی نیروهای ارتش سنگ پرتاب کرده و سربازان نیز در پاسخ تیراندازی کردند.
همچنین شماری از شاهدان و علمای این شهر پس از ادای سوگند، در مقابل کمیته مذکور شهادت دادند.
"میدل ایست آنلاین" نوشت: ناظران و کارشناسان بر این باورند به دنبال دخالت‌های آشکار اخیر یوسف قرضاوی در امور داخلی برخی از کشورهای عربی، اهداف وی در افکار عمومی اعراب بر همگان مشخص شده است. زیرا وی به جای در نظر گرفتن معیارهایی مانند برابری، آزادی و عدالت، براساس اهداف و خواسته های نظام قطر و هم پیمانانش در گروه اخوان المسلمین اظهارنظر کرده و فتوا صادر می نماید.
ناظران تناقض مواضع اتحادیه تحت ریاست قرضاوی را به علت پیروی از مواضع متناقض قطر ارزیابی می کنند.
زیرا اگر قطر علیه تظاهرات مناطق شمال و غرب عراق موضع منفی اتخاذ می کرد؛ قرضاوی اولین شخصی بود که علیه این مسائل موضع می گرفت .. و فتوا می داد!
ناظران بر این باورند موضع قرضاوی به تحولات عراق کمکی نمی کند. بلکه در حقیقت دعوت به رویارویی تظاهرکنندگان استان های غرب و شمال عراق با استان های شیعه نشین آن کشور برای برافروختن آتش فتنه مذهبی میان شیعیان و اهل سنت است؛ تا بدین وسیله جنگ داخلی در عراق درگیرد و پس از آن قرضاوی به عنوان نماینده سازمان جهانی اخوان در این قضیه دخالت و به تلاش برای کنترل این فتنه تظاهر نماید.
میدل ایست آنلاین به نقل از این ناظران خاطرنشان کرد: افکار عمومی شیعیان به علت مواضع و فتواهای فرقه‌ای قرضاوی، هرگز وی را به عنوان شخصیت بی طرف و معتبر نخواهد پذیرفت.
به همین دلیل مرجعیت شیعه در عراق با درک واقع بینانه و دلسوزانه نسبت به تظاهرات فلوجه و اعلام حمایت از مردم این شهر و خواسته‌هایشان، توطئه قرضاوی و حامیانش را با شکست مواجه کرد.
نمایندگان مرجعیت نسبت به تظاهرات مذکور مواضع بسیار حکمیانه ای اتخاذ کردند و از دولت خواستند برای این مشکلات راه حل سریع و ریشه ای بیابد.
از سوی دیگر دعوت "مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان عراق از یوسف قرضاوی برای سفر به این منطقه با واکنش منفی کردها همراه شده است.
علت این امر مواضع قرضاوی است که از یک سو برخلاف اصول و ارزش های انسانی و تمدنی است و از سوی دیگر وی در گذشته علیه مردم عراق و به ویژه کردها مواضع منفی اتخاذ کرده است. (سکوت قرضاوی و جماعتش درباره جنایات صدام به ویژه بمباران شیمیایی حلبچه و عملیات نسل کشی و زنده به گور کردن 180 هزار کرد عراقی در عملیات موسوم به انفال).
میدل ایست آنلاین تأکید کرد: ناظران بر این باورند که مواضع قرضاوی کاملا در راستای اهداف و مواضع قطر و اخوان المسلمین است؛ و بر همگان روشن شده است که وی دین را ابزاری در راستای منافع حامیان و سرورانش قرار داده است و این امر مطابقت کامل مواضع وی درباره دخالت نظامی فرانسه در مالی با مواضع دولت قطر را مشخص می نماید.
در حالی که قرضاوی از دخالت نظامی فرانسه در لیبی و حمله به سوریه حمایت می کرد، امروزه دخالت آن کشور در مالی را مردود می داند؛ و بدین ترتیب از سازمان القاعده و گروههای وابسته به آن در مالی که زمانی شماری از این گروهک ها حامی رژیم سرنگون شده قذافی بودند حمایت می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها