تحصیلکرده بیکار عربستانی مدرک خود را آتش زد

تحصیلکرده بیکار عربستانی مدرک خود را آتش زد
دوشنبه 9 بهمن 1391 - 19:25

یک شهروند عربستانی در اعتراض به بیکاری در این کشور مدرک دانشگاهی خود را در آتش سوزاند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این فارغ التحصیل عربستانی پس از آن که نتوانست با مدرک دانشگاهی خود شغلی بیابد، هنگام خرج از یک مرکز بهداشتی در "الدوادمی" در مقابل دوربین، مدرک فارغ التحصیلی خود را به آتش کشید و گفت: این مدرک دانشگاهی من است. سال ها تلاش کردم و مبالغ هنگفتی هزینه کردم و صبوری بسیار پیشه کردم تا توانستم به این مدرک دست یابم. سپس از هر راهی که ممکن بود برای اشتغال اقدام کردم اما به در بسته خوردم. اکنون دیگر به مرحله ای رسیده ام که نمی توانم صبر کنم بنابراین این مدرک را آتش می زنم و خاکستر آن را به کسی که ارزشی برای آن قائل است اهدا می کنم زیرا به کار من نمی آید!
وی افزود: اگر قرار باشد تحصیلات دانشگاهی سودی نداشته باشد، چرا باید برای به دست آوردن آن این همه تلاش کنیم؟
این نخستین بار نیست که فارغ التحصیلان آموزشکده های عربستان سعودی از شدت نیاز به کار و ناتوانی در یافتن شغل به یاس و نومیدی دچار می شوند. در ماه مارس 2012 نیز ده ها تن از زنان فارغ التحصیل دانشگاه های ملک فیصل و ملک سعود که تخصص پرستاری داشتند، در مقابل ساختمان خدمات مدنی در " الدمام " تجمع کردند و از دکتر عبدالله الربیعه وزیر بهداشت و دکتر عبدالرحمن البراک وزیر خدمات شهروندی به سبب عدم استخدام رسمی آن ها در بیمارستان های وزارت بهداشت شکایت کردند.
علیرغم همه این اعتراضات فارغ التحصیلان بیکار، روزنامه عربستانی " الوطن " به نقل از روزنامه فیلیپینی "مالایا بیزنس " از تصمیم دولت عربستان برای به کارگیری 300 پرستار فیلیپینی در سال 2013 خبر داد. امانوئل جلسانی رایزن کاریابی فیلیپین خاطر نشان کرد که این پرستاران در بیمارستان های بزرگ ریاض و جده به کارگیری خواهند شد.
در همین راستا، روزنامه عربستانی الوطن فاش کرد که دانشگاه ملک سعود، تدابیر لازم برای استخدام اساتید زن و مرد از کشورهای عربی را در دستور کار قرار داده است و در توجیه این اقدام تاکید کرده است که عربستانی ها فاقد تخصص کافی برای تصدی این مشاغل هستند و با این توجیه، عربستانی های دارای مدارک تحصیلی بالا را نادیده گرفت.
فراخوان این دانشگاه برای به کارگیری اعضای هیئت علمی در زمینه های خاص رسانه ای نظیر رسانه های دیجیتال، روابط عمومی، مطبوعات و رادیو و تلویزیون است.
حقوقدانان عربستانی این اقدام دانشگاه ملک سعود را مخالفت آشکار با توصیه های وزارت آموزش عالی مبنی بر به کارگیری از دانشجویان سعودی تحصیل کرده در خارج از کشور دانستند.
آمار رسمی منتشر شده در عربستان حاکی از آن است که 12 درصد از موارد خودکشی در عربستان سعودی به سبب بیکاری است و 12 درصد افرادی که دست به خودکشی می زنند نیز از دانشجویان هستند.
26

پربیننده ترین خبرها