"قطر گیت"، رسوایی‌های جدید درباره جام جهانی 2022

چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 10:26

یک مجله فرانسوی، اتهامات جدیدی را علیه قطر در خصوص پرونده پرداخت رشوه برای میزبانی جام جهانی 2022 مطرح کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، مجله "فرانس فوتبال" با گشودن دوباره پرونده قطر درباره چگونگی کسب میزبانی جام جهانی 2022، در گزارشی 15 صفحه‌ای تحت عنوان "قطر گیت" تأکید کرد که مسئولان قطری برای کسب آرا جهت میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2022 رشوه پرداخته اند.
این مجله افزود: با انتشار بوی فساد این سئوال مطرح می‌شود که آیا باید رأی گیری لغو شود؟
این مجله در بخشی از اتهامات مطرح شده، به ای میل "جرمی والک" دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال به "جک وارنر" نایب رئیس سابق فیفا اشاره می کند که گفته "جام جهانی 2022 خریداری شد".
پیش از این نیز روزنامه انگلیسی "ساندی تایمز" قطر را به پرداخت رشوه در این زمینه متهم کرده بود، که در پی آن کمیته ای پارلمان در انگلیس برای تحقیق درباره این موضوع تشکیل شد.
ساندی تایمز نیز در آن زمان به این نامه دبیرکل فیفا اشاره کرده بود.
"والک" بااعتراف به درست بودن محتوای ای میل در دفاع از خود گفته بود، هدف او بیان توانایی مالی قطر بوده، و به هیچ وجه منظور او خرید رأی نبود.
والک تأکید کرد، کمیته اخلاق فیفا هیچ تحقیقاتی را در خصوص اسناد جام جهانی 2022 در قطر، آغاز نکرده است.
وارنر این موضوع را با افشای نامه دبیرکل فیفا درخصوص انتخابات ریاست فدراسیون جهانی فوتبال و رقابت "سپ بلاتر" رئیس فعلی و "محمد بن همام" قطر، منتشر کرد.
در بخشی از این نامه آمده است: نمی دانم چرا بن همام برای ورود به این انتخابات نامزد شد. آیا او فکر می کند که شانسی برای ریاست دارد، یا اینکه می خواهد این موضوع را بیان کند که تمایلی به ادامه ریاست بلاتر ندارد .. یا اینکه فکر می‌کند که می تواند فیفا را بخرد، همانطور که کشورش جام جهانی را خرید.
قطر در آن هنگام اتهام خرید آرا برای کسب میزبانی جام جهانی 2022 را رد کرد.
ولی با مطرح شدن اتهام قطر به پرداخت رشوه به 3 عضو کمیته اجرایی فیفا برای میزبانی جام جهانی 2022، پرونده قطر دوباره گشوده شد. اما پس از مدتی اعلام شد که این اتهامات ساختگی است.
"فایدره الماجد" که در حال تحقیق در پرونده جام جهانی 2022 قطر بود، ناگهان بر خلاف همه اظهارات قبلی خود، پیش از استعفا از این پرونده مدعی شد که قطر هیچ اقدام اشتباهی انجام نداده است.
پس از آن فیفا خواستار تحقیق درباره این موضوع و حضور الماجد در جلسه کمیته تحقیق برای شنیدن اظهارات وی شد، ولی الماجد در این جلسه حضور نیافت.
با این حال، مجله فرانسوی "فرانس فوتبال" با مطرح کردن دوباره این اتهام، تأکید کرد که قطر در دسامبر گذشته آرای بعضی از اعضای کمیته اجرایی فیفا را خریداری کرده و در این بین "حیاتو" و "انوما" هرکدام 1.5 میلیون دلار دریافت کرده اند.
این مجله همچنین تأکید کرد که قطر در سال 2010 مبلغ 1.25 میلیون دلار برای سرپرستی مجمع عمومی اتحادیه فوتبال آفریقا پرداخت کره تا بتواند از این راه رأی 4 عضو فیفا را خریداری کند.
فرانس فوتبال تأکید کرد، "نیکلا سارکوزی" رئیس جمهور سابق فرانسه، "میشل پلاتینی" رئیس فرانسوی اتحادیه فوتبال اروپا را قانع کرده به خاطر دلایل سیاسی به قطر رأی دهد.
بر اساس این گزارش، سارکوزی و پلاتینی در 23 نوامبر 2010 با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ولیعهد قطر برای گفت و گو درباره سرمایه گذاری های آینده قطر در فوتبال فرانسه، گفت و گو کردند.
شرکت سرمایه گذاری قطر در سال 2011 هفتاد درصد سهم باشگاه پاریسان جرمن را خرید و شبکه "بی ان اسپورت" را با مدیریت "الجزیره" برای حمایت از لیگ دسته یک فرانسه و جام اروپا راه اندازی کرد.
سارکوزی هم برای تضعیف شبکه رقیب خود یعنی "کانال پلاس" نقش عمده ای را در راه انداز شبکه "بی ان اسپورت" ایفا کرد.
قطر همچنین با سرمایه گذاری میلیون ها دلار در فوتبال آرژانتین، تلاش کرد رأی رئیس و نایب رئیس فیفا را کسب کند.
علاوه بر این، "ریکاردو تیکسرا" رئیس سابق فدراسیون فوتبال برزیل که به دلیل اتهام به فساد و رشوه از سمت خود استعفا کرده است، از پولهای پرداخته شده قطر سهم برده.
مجله فرانس فوتبال تأکید کرد که تصمیم دارد مدارک خود را به فدراسیون جهانی فوتبال ارائه دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها