سرگردانی زنان عربستان بین ممنوعیت کار و فقر

سرگردانی زنان عربستان بین ممنوعیت کار و فقر
چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 15:29

درحالیکه زنان عربستانی و به ویژه اقشار متوسط جامعه در این کشور نفت خیز برای کسب درآمد و روزی با مشکلات بسیاری روبرو هستند؛ همچنان در جامعه با کار آنها به بهانه حفظ "کرامتـ"شان به شدت مخالفت می شود.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، اظهارات خانم "سمر المقرن" روزنامه نگار زن عربستاني و واكنش " مخلف الشمري " ديگر نويسنده و روزنامه نگار سعودی به اين اظهارات درباره كار كردن زنان به عنوان خدمتكار، با واكنش هاي تند بسياري از فعالان و حقوقدانان عربستاني همراه شد.
الشمری در صفحه‌ای در اینترنت تحت عنوان "حق من كرامت من است، دعوت به همبستگي با حقوق زنان عربستاني"، در پاسخ به اظهارات سمر المقرن برای کار زنان به عنوان خدمتکار گفته است: "سمر المقرن، به عنوان نمونه خود تو بيا و نزد من به عنوان خدمتكار نظافتچي كار كن .. سمر المقرن به كسي كه از كار كردن زنان به عنوان نظافتچي در عربستان انتقاد كرده است، اعتراض مي كند". !!
الشمری که گویا از وضعیت قشر متوسط و ضعیف جامعه عربستان آگاه نیست، ادامه داد: "هر شغلي براي خود شريف است ، اما كشور ما سومالي يا سريلانكا نيست ، كشور ما عربستان است  كه بزرگ ترين توليدكننده نفت در جهان و بزرگ ترين كمك كننده به كشورهاي جهان به شمار می آید؛ و مردان عربستان ، تو و دختران همجنس تو را مرواريدي در صدف مي دانند كه جايش در منزل است" .
"عبدالله العتيبي" از شهروندان عربستانی نیز در واكنش به اين اظهارات گفت : "دختران ما، در يكي از كشورهاي ثروتمند دنيا زندگي مي كنند، و حقشان اين است كه در مشاغل عالي و در سطح بالا فعاليت كنند نه به عنوان خدمتكار در منازل" .
فردی به نام شاهزاده خالد نيز دراين باره اظهار داشت:  "غيرممكن است كه نويسنده روشنفكري مانند سمر المقرن چنين سخناني را برزبان آورد."
خانم ديگري به نام فاطيما خان تأکید کرد: "هر شغلي ماداميكه حلال باشد، مانعي ندارد؛ اما كار كردن زنان به عنوان خدمتكار در كشوري ثروتمند مانند عربستان كه مزاد بر بودجه هم دارد ، مقبول نيست".
زنان عربستان اخیرا با انتشار پیام هایی در شبکه های اجتماعی اینترنتی، رسیدگی به بیکاری 84 درصدی زنان عربستانی را مهم تر از هیاهو برای رانندگی زنان عربستانی اعلام کردند.
این زنان عربستانی با شعار یکسان "من زنی بیکارم، کار می خواهم نه رانندگی!"، از زنان نماینده ای که به تازگی برای عضویت در مجلس مشورتی تعیین شده اند، درخواست کردند رسیدگی به موضوع اشتغال زنان را در اولویت قرار دهند.
بر پایه این گزارش، زنان عربستانی با استناد به اظهارات وزیر کار این کشور - که میانگین بیکاری زنان عربستانی را 84 درصد اعلام کرده بود- از فقدان "اولویت بندی" در میان هواداران حقوق زن در عربستان انتقاد کردند.

پربیننده ترین خبرها