رشوه قطر به پلاتینی، سارکوزی و زیدان

رشوه قطر به پلاتینی، سارکوزی و زیدان
چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 20:12

قطر چگونه میزبانی جام جهانی را به دست آورد، کشوری کوچک که ثروت بادآورده نفتی و گازی خود که سال‌هاست در حال رشوه دادن در همه زمینه‌هاست و میزبانی‌اش برای جام جهانی هنوز هم مساله‌ای حل نشده باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، انتشار اخباری از افرادی که واسطه سران دوحه برای میزبانی جام جهانی شدند؛ در سطح اروپا با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است و نام برخی سیاستمداران و حتی فوتبالیست‌های قدیمی نیز در این میان مطرح شده است.
شبهه فساد و تبانی در میزبانی قطر اما اکنون ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. روزنامه فرانس فوتبال با انتشار گزارشي در زمينه فساد مالي در فيفا خواهان بررسي دوباره پرونده قطر و ميزباني كشوري ديگر در سال 2022 شد.
اريك شامپل خبرنگار فرانس فوتبال گفت :«فيفا مجموعه‌اي از فرهنگ‌ها و رفتارهاي متفاوت است و همه برداشت‌هاي مشابهي از اخلاقيات ندارند و در نتيجه براي هر راي‌گيري، شاهد زد و بندهاي متفاوت پشت پرده هستيم. امروز اين پرسش مطرح شده كه قطر براي ميزباني جام جهاني تا كجا پيش رفته است؟ تحقيقات ما بسيار عميق است و عقيده داريم در همه سطوح و در همه قاره‌ها مسائلي تكان دهنده و ابهام آميز صورت گرفته است.»
به نوشته اين نشريه دو تن از اعضاي فيفا بيش از يك ميليون يورو رشوه گرفته‌اند تا به نفع قطر لابي كنند.
فرانس فوتبال همچنين اي‌ميلي از ژروم والك دبير كل فيفا را در سال 2011 ذكر كرده است كه در آن نوشته بود:« آنان جام جهاني 2022 را خريدند.»
مسئله ديگر اظهارات گيدو تونيوني از كاركنان سابق فيفا است كه مسئله نهادينه شدن فساد را برجسته كرده است. وي گفته است فيفا براي خود مافياي كوچكي است. قطر به منظور كسب نتيجه مساعد در راي گيري، هيچ جاي ترديدي نگذاشته بود.
زين‌الدين زيدان فوتباليست سابق تيم ملي فرانسه كه به عنوان فرستاده ويژه قطر براي حمايت از ميزباني اين كشور انتخاب شده بود،11ميليون يورو دريافت كرده بود تا از نامزدي قطر حمايت كند.
همچنين قطر به لابي گري سياسي روي آورده بود. فرانس فوتبال از جلسه‌اي محرمانه در كاخ رياست جمهوري فرانسه بين نيكلا ساركوزي رئيس جمهور سابق فرانسه، وليعهد قطر و ميشل پلاتيني دبير كل يوفا خبر داده است.
در اين جلسه به مسئله فروش باشگاه فوتبال پاري‌سن ژرمن و ايجاد يك شبكه تلويزيوني ورزشي با پول قطر پرداخته شده بود. در ازاي اين سرمايه گذاري هاي قطر، فرانسه وعده مي داد به جاي حمايت از ميزباني آمريكا از ميزباني قطر حمايت كند.
ميشل پلاتيني دبير كل اتحاديه فوتبال اروپا يوفا در واكنش به اين اتهامات، هرگونه تباني را رد كرده و گفته است «نيكلا ساركوزي هرگز از من نخواسته بود به نفع قطر راي دهم.»
پلاتيني در بيانيه اي گفت:« تصور اينكه تصميم من براي حمايت از قطر صرفا بر پايه تفاهم و تباني بين دو دولت فرانسه و قطر بوده، گمانه زني است و فقط به آنهايي كه دروغ چاپ مي كنند مربوط مي شود.» ميشل پلاتيني احتمال شكايت از اين نشريه را منتفي ندانسته است.
حال باید دید این خبر تا چه اندازه واقعیت دارد، هر چند پلاتینی گفته است که می‌خواهد از این نشریه شکایت کند، اما سابقه قطری‌ها در پرداخت رشوه آنچنان سنگین است که این خبرها را تایید کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها