انتقاد لاورف از بازی دوگانه غرب در سوریه

انتقاد لاورف از بازی دوگانه غرب در سوریه
چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 20:16

وزیر امور خارجه روسیه، بازی دوگانه قدرت های خارجی در سوریه را بسیار خطرناک توصیف و خاطرنشان کرد که مسکو برای حرکت در چارچوب توافق های ژنو برای حل بحران سوریه، مصمم است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سرگئی لاوروف" در مقاله ای که امروز در پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه روسیه، منتشر شد، خاطرنشان کرد که: بازی دوگانه قدرت های خارجی در سوریه در شرایط کنونی بسیار خطرناک است و توافقنامه های ژنو نیاز به تفسیر ندارد.
وی افزود: این بازی تنها به ادامه اقدامات نظامی و افزایش تنش، اصولگرایی افراطی و گسترش تروریسم منجر می شود و در نهایت خشونت فرقه ای و تنش و ناآرامی های خونین، جایگزین راه حل سیاسی خواهد شد؛ هر اندازه این مرحله طولانی تر شود به همان میزان خشونت و تروریسم گسترده تر می شود و تردیدی نیست که این وضع برای همه بسیار ناگوار است.
بنابراین (به عقیده لاوروف)، روسیه معتقد است که شورای امنیت بین الملل و همه بازیگران خارجی ذی نفوذ در امور سوریه، باید برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه تلاش کنند.
وی تاکید کرد که اغلب طرف های ذی ربط در خصوص قطعنامه های شماره 2042 و 2043 شورای امنیت و بیانیه گروه کاری ژنو درباره سوریه اتفاق نظر دارند و این قطعنامه ها نیاز به تفسیر ندارد زیرا به صراحت بر توقف خشونت از سوی طرف های درگیر و اعزام تیم مذاکره کننده برای هماهنگی در خصوص ساختار دولت انتقالی و اهداف آن، تاکید دارد.
وزیر خارجه روسیه گفت: ما برای حرکت در چارچوب توافقنامه های ژنو مصمم  هستیم و اینک توپ در زمین شرکای ماست.
لاوروف با بیان این که روسیه همواره از اصول، حاکمیت قانون بین الملل، دموکراسی و مشارکت جمعی در روابط بین الملل دفاع می کند، گفت: این کشور اصرار دارد که هیچ جایگزینی برای نقش محوری سازمان ملل و مسئولیت شورای امنیت سازمان ملل متحد درزمینه حفظ صلح و امنیت جهانی، وجود ندارد.
وی گفت: روسیه با استفاده ابزاری از شورای امنیت به منظور قانونی جلوه دادن مداخله های خارجی در امور کشورها، بویژه مداخله نظامی و اعمال فشار بر حکومت های غیر همسو، با توسل به شعارهای عوام پسند و جذاب، مخالف است و همین امر چارچوب موضع روسیه در قبال سوریه را نیز تعیین می کند.
لاوروف افزود: روسیه با تمام توان برای توقف خونریزی در سوریه و نشاندن طرف های درگیر پای میز مذاکره و تصمیم گیری سوری ها برای تعیین سرنوشت و آینده خود، تلاش می کند.
وی تصریح کرد که اولویت ما حل و فصل فراگیر و مسالمت آمیز بحران سوریه است نه تغییر نظام دمشق.
لاوروف در مقاله خود خاطرنشان کرد که تغییرات در خاورمیانه و شمال آفریقا نباید از حل و فصل درگیری و کشمکش های دیرینه این مناطق و در راس آن مسئله اعراب و اسرائیل، فاصله داشته باشد.
لاوروف در پایان به برنامه اتمی ایران اشاره کرد و گفت: درک این حقیقت که جایگزینی برای راه حل مسالمت آمیز این مسئله وجود ندارد، مسیر حرکت و موضع گیری ما را در قبال برنامه اتمی ایران، تعیین می کند.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها