سایه ترکیه و قطر بربحران عراق

سایه ترکیه و قطر بربحران عراق
پنج‌شنبه 12 بهمن 1391 - 10:59

العالم - سياستمداران عراقي و ناظران سياسي تاكيد مي كنند كه نقش مشترك قطر و تركيه در بحران هاي عراق روشن شده ؛ اما برخي تضادهاي جزئي در نقش هريك از آنها وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم در شرایطی که تبعات و پيامدهاي بحران عراق كه از كشمكش هاي سياسي در سطح داخلي گرفته تا چالش هاي امنيتي استانها و دخالت هاي بسيار آشكار خارجي را در بر مي گيرد، همچنان ادامه دارد، نقش برجسته آنکارا و دوحه در دامن زدن به شرایط بحرانی عراق روز به روز آشکارتر می شود.  
 
نمايندگان پارلمان عراق تاكيد می کنند که  آنکارا در امور کشورشان دخالت مي كند به نحوي كه گويي عراق يك استان وابسته به تركيه است و برخي جريان ها نيز در تلاش براي فتنه انگيزي و ايجاد جنگ طائفه اي به عنوان پيش زمينه اي براي تقسيم اين كشور هستند. اين جريان ها ماهيت خود را با بالا بردن تصاوير رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در برخي از تظاهرات ها در عراق نشان داده اند.
تحليل ها انگشت اتهام را به سمت قطر و تركيه و نقش موثر آنها در تغذيه بحران سياسي نشانه گرفته و دوحه و آنكارا اين كار را از طريق پناه دادن به افراد تحت پيگرد دستگاه قضايي و اجازه و مهيا كردن بستر برگزاري نشست ها عليه روند سياسي عراق تاكنون انجام داده اند.
ائتلاف دولت قانون از زبان بسياري از رهبرانش، قطر را به طور مستقيم متهم كرده است كه تظاهركنندگان در استان الانبار عراق را تحريك مي كند تا علاوه بر وارد شدن به رويارويي با دولت ، از ديدار با نمايندگان دولت خودداري كنند
نوري المالكي نخست وزير عراق پيش از اين درباره توطئه ها هشدار داد و گفت كه سازمان هاي اطلاعات خارجي در پس پرده آن هستند و همچنين در پاسخ به گفته هاي اردوغان به وي توصيه كرد كه به امور اقليت هاي خود رسيدگي كند و از وارد كردن تركيه به مشكلات همه كشورهاي منطقه خودداري كند.
المالكي اين مطلب را در پاسخ به اردوغان بيان داشت كه درباره برخوردهاي قومي و طائفه اي در عراق هشدار داده بود و دولت مركزي این کشور را به تلاش براي تبديل كشكمش به يك جنگ داخلي متهم كرده بود.
پايگاه خبري براثا در آغاز سال جاري ميلادي گزارش کرد که از فعاليت محسوس سازمان اطلاعات قطر براي تشكيل يك تيم كاري از شاغلان رسانه اي عراق به منظور حمله به دولت مركزي در چارچوب خط مشي مشخص خبر داده و نوشته بود كه هدف از اين فعاليت، به راه انداختن جنگي طائفه اي به شيوه اي هدفمند و اعلام نشده است.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها