تير خلاص الخطيب به طرح سرنگوني نظام سوريه

تير خلاص الخطيب به طرح سرنگوني نظام سوريه
پنج‌شنبه 12 بهمن 1391 - 12:36

العالم - یک نویسنده عرب ، موضع احمد معاذ الخطیب رئیس ائتلاف سوری مخالف دولت در باره آمادگی برای گفت و گوی مشروط با دولت سوریه را تیر خلاص به طرح سرنگونی نظام حاکم بر سوریه توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم زهرا الاخرس در مقاله ای که روز پنجشنبه در اینترنت منتشر شد ، نوشت : در تحولي غيرمنتظره در زمينه سياسي در سوريه، احمد معاذ الخطيب رئيس به اصطلاح ائتلاف سوري مخالف آمادگي مشروط خودش را براي مذاكره با نظام سوريه ابراز داشت كه به نظر مي رسد وي به طور تدريجي به راه حل سياسي كه بشار اسد  در سخنراني اخيرش مطرح كرد، تن مي دهد.
الاخرس ادامه داد : آمادگي رئيس ائتلاف سوري مخالف براي مذاكره با دولت بعد از گذشت فقط چند ساعت از برگزاري اجلاس كمك به آوارگان سوري در كويت و دو روز بعد از برگزاري اجلاس اين ائتلاف در پاريس مطرح شد.
در ادامه مقاله این نویسنده آمده است : ائتلاف سوري مخالف در اين كنفرانس خواستار مبالغ مالي تا 30 ميليارد دلار و سلاح هاي پيشرفته بيشتري شد؛ اما در دريافت اين رقم شكست سنگيني خورد؛ به گونه اي كه كمك هاي قطر و عربستان از چند صد هزار دلار فراتر نرفت. همچنين تقريبا يك سوم كشورهاي حاضر در اجلاس هاي گذشته ، در سطح كارشناس وزارت خارجه در نشست كويت شركت كردند و تنها فرانسه بود كه در سطح بالايي حضور يافت.
رئيس ائتلاف سوري مخالف هم به كويت نرفت و به نيابت از وي جورج صبرا رئيس به اصطلاح مجلس ملي سوريه و يكي از نمايندگانش حضور يافتند. اين امر بحث و جدل هايي را درباره علت عدم حضور معاذ الخطيب در اجلاس مطرح كرد و سطح پيش بيني ها درباره وجود اختلاف هاي عميق درون ائتلاف سوري مخالف و شكاف ها در همپيماني هاي بين المللي و منطقه اي اش را بالا برد.
دراين ميان همزماني سخنان معاذ الخطيب با نشست مخالفان در ژنو از همه مهمتر بود زيرا اين سخنان درست يك روز بعد از نشست گروهي از مخالفان مسالمت جو در ژنو برگزار شد كه بر راه حل سياسي تاكيد و مخالفت خود با دخالت نظامي خارجي در سوريه را اعلام  نمود و هيچ اشاره اي به (لزوم) كناره گيري بشار اسد نكرد؛ گفته اي كه بارها در طول نزديك به دوسال اخير از زبان مخالفان مسلح و مسالمت جو بيان شده است.
كشورها و سازمانها نزديك به يك و نيم ميليارد دلار در كويت براي كمك به سوري ها كه از بحران رنج مي برند، اختصاص دادند و اين اولين اجلاسي بود كه ايران به آن دعوت مي شد و اميرحسن عبداللهيان مسئول پرونده سوريه در وزارت خارجه ايران به نمايندگي از اين كشور حضور يافت.
بيانيه الخطيب در صحفه رسمي وي در يكي از پايگاههاي اجتماعي در اينترنت انتشار يافت و بعد از اينكه صداي اعتراض برخي از مخالفان سوري وابسته به عربستان مطرح شد؛ توضيحي به آن افزوده شد و الخطيب بر برآورده شدن دو شرط تاكيد كرد كه به نظر نمي رسد مانع مسير شوند؛ شرط نخست آزادي كساني است كه ادعا مي كند 160 هزار بازداشتي در زندانهاي نظام سوريه هستند و شرط دوم تمديد گذرنامه هاي سوريهاي موجود در خارج از كشور - در اشاره به مخالفان سوري - بود.
با اين اوصاف، به نظر مي رسد كه الخطيب در دعوت به گفتگو با نظام روسيه همراه شده . نظام سوريه كساني را كه سلاح را زمين بگذارند و همچنين جريان هاي مخالف در خارج را به گفتگو فرا خواند.
بشار اسد رئيس جمهوري سوريه وائل حلقي نخست وزير را مامور مديريت گفتگوي ملي بين سوريها كرد و از طريق وزير كشور از مخالفان به صورت رسمي دعوت كرد كه براي گفتگو به كشورشان بازگردند و همچنين دستگاه قضايي را مامور كردكه پيگردهاي قضايي آنها را متوقف كند.
دعوت الخطيب براي گفتگو اگرچه برخي از طرف هاي منطقه اي - چه بسا عربستان- را شوكه كرد؛ اما به طور قطع طرف هاي بين المللي را كه از توافق آمريكا و روسيه براي حل بحران سوريه سخن گفتند، شوكه نكرد؛ بويژه بعد از اينكه خطر گروههاي مسلح وابسته به القاعده مثل جبهه النصره افزايش يافته؛ جبهه اي كه آمريكا نام آن را در فهرست تروريسم قرار داده است.
شوراي ملي به عنوان بارزترين تشكل زير مجموعه ائتلاف سوري مخالف و نزديكترين آنها به كشورهاي قطر و تركيه به سرعت وارد عمل شد و تاكيد كرد كه اظهارات الخطيب بيانگر موضع ائتلاف نيست و با اساسنامه آن و سند دوحه كه اين ائتلاف براساس آن شكل گرفت، در تضاد است زيرا اين موضع، برمخالفت قاطع با گفتگو با دولت سوريه و اصرار بر رفتن همه سران آن تاكيد مي كند.
الخطيب كه مورد حمله مستقيم قرار گرفت، در توضيحات بعدي خود بدون ذكر نام گفت كه برخي طرف ها سوريها را به نبرد و حمله تحريك مي كنند و گفتگو را نمي پذيرند و عواقب چنين امري را ناديده مي گيرند و آنها سوري ها را بدون كمك تنها گذاشته اند.
وي افزود برخي هستند كه به سوريها مي گويند يورش ببريد و سپس آنها را در ميدان نبرد تنها مي گذارند و برخي هستند كه متعهد به حمايت از انقلابيون شدند؛ اما سپس آنها را با مرگ تنها گذشتند و كساني هستند كه روي تخت مي نشينند و سپس مي گويند حمله كنيد و مذاكره نكنيد. الخطيب اين مطلب را در اشاره به العرعور و افراد امثال وي بيان داشت.
موضعگيري الخطيب هرچند در قالب ديدگاهي شخصي معرفي شد؛ اما تاكيد مي كند كه تيرخلاص به طرح سرنگوني نظام سوريه شليك شده است؛ نظامي كه آنها بدنبال سرنگوني آن به خاطر مواضع خارجي اش در حمايت از مقاومت و مبارزه با سياست هاي امپرياليستي و اسرائيلي بوده اند. اين موضع الخطيب همچنين تاكيد مي كند كه بحران مسير خود به سوي راه حل در آينده نزديك را آغاز كرده است.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها