چرا عراق با سفر مفتی قطر مخالت کرد؟

چرا عراق با سفر مفتی قطر مخالت کرد؟
پنج‌شنبه 12 بهمن 1391 - 17:05

دولت عراق با اعلام مخالفت با سفر "یوسف قرضاوی" مفتی قطر، به وی هشدار داد در صورت سفرغیرقانونی به این کشور بازداشت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در پی انتشار خبر دعوت " مسعود بارزاني " رئيس منطقه كردستان عراق از قرضاوي در رسانه‌ها، "علي العلاق " دبير كابينه عراق امروز (پنج شنبه) اعلام كرد: در شرايط كنوني كه عراق درگير آن است، سفر قرضاوي و ديگران به هيچ وجه پذيرفتنی نيست؛ زيرا طبق اصول و قوانین بین المللی، رسيدگي به مسائل داخلي كشورها بايد در داخل اين كشورها صورت گيرد.
منابع خبری همچنین تأکید کرده بوند كه قرضاوي پس از ورود به كردستان راهي استان الانبار خواهد شد، و در ميان تظاهر كنندگان اين شهر سخنراني خواهد كرد.
" العلاق" به مركز اطلاع رساني عراق گفت: مشكلاتي كه در عراق وجود دارد، خواسته‌ها و مطالباتي مردمي هستند و دولت عراق به اين خواسته ها رسيدگي خواهد كرد، بنابراين هيچ توجيهي براي ورود طرف هاي خارجي و بيگانه وجود ندارد به ويژه كساني كه هيچ دركي از اوضاع اين كشور ندارند، و جز گل آلود كردن آب و عميق تر كردن مشكلي كه دامن تمام منطقه را گرفته است، كاري انجام نمي دهند.
العلاق تاكيد كرد: عراق نمي خواهد كه هر يك از جناح‌های داخلی براي تحقق خواسته هاي خود از طرف هاي بيگانه ياري جويد زيرا چنين مساله اي براي همگان خطرناك خواهد بود.
از سوی دیگر، انتشار خبر دعوت "مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان عراق از یوسف قرضاوی برای سفر به این منطقه با واکنش منفی کردها همراه شده است.
علت این امر مواضع قرضاوی است که از یک سو برخلاف اصول و ارزش های انسانی و تمدنی است و از سوی دیگر وی در گذشته علیه مردم عراق و به ویژه کردها مواضع منفی اتخاذ کرده است. (سکوت قرضاوی و جماعتش درباره جنایات صدام به ویژه بمباران شیمیایی حلبچه و عملیات نسل کشی و زنده به گور کردن 180 هزار کرد عراقی در عملیات موسوم به انفال).
"میدل ایست آنلاین" نیز اخیرا در مطلبی تأکید کرده است: ناظران بر این باورند که مواضع قرضاوی کاملا در راستای اهداف و مواضع قطر قرار دارد؛ و بر همگان روشن شده است که وی دین را ابزاری در راستای منافع حامیان و سرورانش قرار داده است و این امر مطابقت کامل مواضع وی درباره دخالت نظامی فرانسه در مالی با مواضع دولت قطر را مشخص می نماید.
در حالی که قرضاوی از دخالت نظامی فرانسه در لیبی و حمله به سوریه حمایت می کرد، امروزه دخالت آن کشور در مالی را مردود می داند؛ و بدین ترتیب از سازمان القاعده و گروههای وابسته به آن در مالی که زمانی شماری از این گروهک ها حامی رژیم سرنگون شده قذافی بودند حمایت می کند.
26
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها