روزنامه نگار مصری:

سند الازهر فاقد ساز وكارهاي اجرايي است

سند الازهر فاقد ساز وكارهاي اجرايي است
جمعه 13 بهمن 1391 - 20:19

العالم - يك روزنامه نگار مصري بعيد دانست كه سند الازهر به پايان بحران سياسي بين طرف هاي درگیر در مصر منجر شود چرا که این سند فاقد ساز وکارهای اجرایی است.

"بشير عبدالفتاح" سردبير مجله دموكراسي مصر روز جمعه در گفت وگو با شبكه العالم تصريح كرد: سند الازهر توانست همه طيف هاي سياسي مصر را زير چتر خود گردهم آورد اما هنوز ساز وكارها براي اجراي مفاد آن روشن و واضح نيست.
وی افزود: اين سند با بحران مصر به طور مرحله اي و نه در دراز مدت برخورد مي كند و اين امر ممكن است مشكل كنوني را رفع كند اما جلوي ظهور بحران هاي ديگر بين نيروهاي سياسي درباره مسائل عديده و در صدر آن قانون انتخابات و اجراي انتخابات آينده را نمي گيرد كه اين مسائل اساسا از نبود اعتماد بين نيروهاي سياسي و ناتواني آنها در توافق بين خودشان نشات مي گيرد.
روزنامه نگار مصری تصريح كرد: هدف الازهر از ابتكار عملش اين بود كه نيروهاي سياسي مختلف گردهم آيند اما نيروهاي انقلابي در اين نشست شركت نكردند و سند الازهر را به رسميت نشناختند و خواستار برگزاري تظاهرات در ميدان التحرير شدند و اين بدان معناست كه اجماع كامل درباره آن در سايه نبود ضمانت در نزد نيروهاي سياسي درخصوص پاسخ مثبت رئيس جمهور و اجراي راهكارهاي هر گفت وگويي كه برگزار مي شود، وجود ندارد.
عبدالفتاح گفت: اين همان مشكل واقعي است زيرا گفت وگوها انجام مي شود و بحث و تبادل نظر درباره مسائل مختلف انجام مي گيرد اما نيروهاي سياسي در نهايت كار، با اين امر غيرمنتظره روبرو مي شوند كه رئيس جمهوري به خواسته هاي آنها و پيشنهادات براي برون رفت از بحران وقعي نمي گذارد.
سردبير مجله دموكراسي مصر با اشاره به تظاهرات امروز مردم مصر با شعار "جمعه خلاص" اظهار داشت: در عین حالی که سند الازهر همه نيروهاي سياسي مصر را گردهم آورد و تلاش كرد تا اوضاع را براي گذر از بحران کشور آماده کند اما ممكن است كه عرصه ديگري به روي كشمكش ها و اختلافات سياسي داخلی گشوده شود كه راه گريزي از آن نيست.
وي با تاکید بر این که ريشه بحران فعلی مصر از دو بخش سرچشمه مي گيرد، تصريح كرد: بخش نخست، جريان سكولار ليبرال مدني چپگراست که مي خواهد جريان اسلامي را كنار بزند و بخش دوم جريان اسلامي است که به مشاركت جريان مدني اعتماد ندارد و هردو جریان می خواهند طرح خود را به کرسی بنشانند.
به گفته عبدالفتاح، پل تماس و گفت وگو بين دوطرف وجود ندارد زيرا آنها به يكديگر اعتماد ندارند و بعيد نيست اختلافات درباره مسائل عديده بار ديگر بروز كند كه سند الازهر نتواند راهكاري براي آن ارايه دهد و نظام فقط گوش كند اما كمتر به مطالبات پاسخ مثبت دهد.
وی با اشاره به این که دولت مرسی به مطالبات مخالفان در سايه نبود اعتماد بين دوطرف پاسخ نمي دهد، پیش بینی کرد که بحرانهاي جديدي در روزهاي آينده در مصر به وقوع بپيوندند.
MKH-1-10:50
 
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها