چگونه نشست ژنو موفق شد و پاریس شکست خورد

چگونه نشست ژنو موفق شد و پاریس شکست خورد
جمعه 13 بهمن 1391 - 22:56

بعد از گذشت يك روز طولاني از بحث و گفت‌وگوهاي تند و آرام، اجلاس بين‌المللي سوريه در ژنو موفق شد و همرا با آن هيئت هماهنگي سوري مخالف نيز در شكستن مانع روحي و رواني به موفقيت رسيد. اين مانع، اعلاميه ژنو بود كه خواهان آغاز روند مذاكره بين مخالفان و قدرت حاكم در سوريه شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم؛ نضال حماده نویسنده لبنانی در گزارشی در مورد نشست مخالفان سوری در ژنو در پایگاه خبری المنار لبنان نوشت: دستيابي به اين اعلاميه ساده و آسان نبود و بعد از اعلاميه اوليه‌اي مطرح شد كه در آن بند دوم درخصوص درخواست براي مذاكره با دولت سوريه درج نشده بود. اما اين بيانيه اوليه نه تنها فاقد هرگونه عنصر جديدي بود، بلكه از ركود و تكرار مواضع، جملات و ادبياتي برخوردار بود كه در دو سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت اما شركت كنندگان در اجلاس خصوصا هيئت هماهنگي ملي سوري مخالف بايد موضع جسورانه و آتشي جويانه‌اي با خودش بدور از تاثيرها و فشارهاي رسانه‌اي براي شكستن ركود و شروع روند مسالمت آميزي اتخاذ كند كه به خونريزي در سوريه پايان مي‌دهد.
شرايط سياسي براي شكستن اين ركود و اعلام موافقت با مذاكره مناسب بود.
تحول بزرگ مهم روز دوشنبه در جريان سخنراني ناصر الغزالي در اجلاس روي داد كه خواهان تشكيل سه كميته شد كه يكي از آنها ماموريت ايجاد يك روند سياسي را از طريق مذاكره بين مخالفان و دستگاه قضايي باشد. اين سخنراني ایراد شد بدون اينكه كسي به اهميت آن توجه كند، به ویژه آنكه در بين ده ها سخنراني بود که در این نشست ایراد شد؛ اما بعد از ظهر این جمع‌بندی حاصل شد كه اين موضوع به طور جدي و براساس اطلاعات تاييد شده مورد بحث و گفت‌وگو قرار مي‌گيرد كه پايگاه المنار به تنهايي  خبر كوتاهي درباره اين رويكرد با عنوان "اجلاس ژنو مذاكره با نظام را مطرح مي‌كند" منتشر كرد اما دلايل مهم در هتل استالينگ محل برگزاري اجلاس و در پاريس دور مي‌زد كه نشست لوران فابيوس ائتلاف سوري مخالف برگزار شد.
دلايل شكست اجلاس پاريس واضح بود، بويژه با ادامه درخواست تشكل‌هاي زير مجموعه ائتلاف و مجلس سوري مخالف براي دريافت پول، روشن بود. درحالي كه جورج صبره درخواست خود براي پانصد ميليون دلار را تكرار كرد، سقف ائتلاف به يك مليارد و پانصد میلیون دلار افزايش يافت و در اين ميان، نبود معاذ الخطيب در كنفرانس، گواه وضعيت ناگواري است كه گروه‌هاي تشكيل دهنده مجلس ملي و ائتلاف ملي سوري مخالف دچار آن است. اظهارات لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه مقابل ميهمانانش در نشست پاريس هم مطرح شد تا به سرعت دخالت فرانسه در مالي را اشاره كند كه فرانسه را مجبور به تغيير لحن خود به خصوص در زمينه دخالت نظامي در سوريه كرد.
در هتل استارلينگ، شركت كنندگان در اجلاس و همچنین ناظران بين‌الملي نگاه خود را به نشست ژنو دوختند كه بسيار فراتر از توجه تلويزيوني به اجلاس پاريس بود. شخصيت‌هايي از چند سفارت غربي و خاورميانه‌اي كه مسئله سوريه براي آنها اهميت داشت، در هتل حضور داشتند؛ بدون اينكه از آنها دعوت به عمل بيايد.
توجه و اهتمام بين‌المللي و منطقه‌اي به نشست ژنو بسيار بالاتر از اهتمام و توجه بين‌المللي به اجلاس پاریس بود اما مواضع محتاطانه باقي ماند. اعلاميه‌اي هنگام ظهر و قبل از برگزاري جلسات بحث و گفت‌وگو بين شركت كنندگان در اجلاس توزيع شد كه در آن هيچ گونه طرحي براي مذاكره با مسئولان سوري مطرح نشده بود.
جلسات بحث وگفت‌وگو درباره اعلاميه اول در روند تعديلات تعيين كننده بود و بعد از سخنان ميهمانان عرب غير سوري و خارجي‌ها، سخنان سوري‌ها در سالن مطرح شد و حسن عبدالعظيم، احمد العسراوي، اكرم الكرمي، بدر منصور، فاتح جاموس و امل نصر از طريق شبكه اسكايب از سوريه سخن گفتند كه همه آنها بر اولويت توقف خشونت تاكيد داشت. لوي حسين رئيس جريان ساختن كشور كه از سوريه در سالن حضور داشت سخنراني كرد و سپس ناصر الغزالي رئيس مركز تحقيقات انستيتوي دمشق مقيم در سوئد كه 15 نفر از اقوامش را از دست داده است، سخن گفت و علاوه بر آن نيز، ده‌ها سوري حاضر در سالن سخنراني كردند كه همگي از يك گزينه و آن هم گشودن باب مذاكره بين مخالفان و حكومت سوريه حكايت داشت.
بعد از پايان بحث و گفت‌وگوها، شركت كنندگان در كنفرانس و برخي فعالان سوري نشستي را برگزار كردند كه از آن ساختار نهايي موسوم به "اعلاميه ژنو" بيرون آمد و همه حاضران در اجلاس از سوري‌ها گرفته تا اعراب و خارجي‌ها و روزنامه نگاران و ديپلمات‌ها اجماع نظر داشتند كه نتيجه اين اجلاس، موفقيت بزرگي براي هيئت هماهنگي در سوريه و شخصيت‌هاي بارز آن به خصوص هيثم مناع مسئول اين هيئت در خارج به شمار مي‌رود؛ به رغم اينكه سوري‌ها با نگرش‌هاي مختلف خود سئوالات و دشواري‌هاي زيادي در روند بازگرداندن صلح و ثبات به سوريه و بيرون آوردن آن از روند ويراني روبه‌رو خواهند بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها